In Brecht is de eerste 37 ton graafmachine met een dual fuel-motor op waterstof en diesel gepresenteerd. Het is een initiatief van CMB.TECH en Luyckx.
Luyckx heeft in samenwerking met het Antwerpse scheepvaart- en logistiek bedrijf CMB.Tech een 37 ton zware Hitachi ZX350LC-7 graafmachine omgebouwd. Door de aanpassing kan de graafmachine op een mengsel van diesel en waterstof zijn werkzaamheden verrichten zonder beperking in vermogen of autonomie. De oplossing resulteert in CO2-reductie van maximaal 50 procent. Vorig jaar toonde JCB een lichtere variant graafmachine. Deze 20-ton elektrische waterstof graafmachine wordt gebruikt in JCB’s steengroeve.
Op de achterzijde van de graafmachine liggen 6 cilinders met ieder 5 kg waterstof. Met deze hoeveelheid kan er minstens een dag intensief gewerkt worden. Bij standaardwerkzaamheden is er wellicht voldoende voor twee werkdagen. Bij onvoldoende waterstof kan er overgeschakeld worden op alleen diesel.
Naast de graafmachine presenteerde CMB.TECH ook zijn nieuwe mobiele waterstoftanker. Het kan tot 600 kg groene waterstof leveren op 350 bar. Dit is te gebruiken voor graafmachines, maar ook voor andere toepassingen zoals vrachtwagens, havenmaterieel, schepen en aggregaten. Het mobiele tankstation is het antwoord op de waterstofvoorziening in maritieme en industriële toepassingen.
Bron: CMB.TECH
0 reacties