Siemens Mobility presenteerde vandaag zijn eerste Mireo Plus H waterstoftrein in zijn fabriek in Krefeld. De trein werd onthuld als onderdeel van het H2goesRail-project, een samenwerking met Deutsche Bahn (DB).
Deutsche Bahn (DB) en Siemens Mobility blijven de klimaatvriendelijke vervoerstransitie in het spoor stimuleren. De twee partners brachten elementen van hun innovatieve complete systeem in première in de Siemens-fabriek in Krefeld: de nieuw ontwikkelde Mireo Plus H en mobiele tankunit. De trein is bedoeld om dieseltreinen met meerdere eenheden in het forensen- en regionaal vervoer te vervangen en de CO2-uitstoot van het spoor tot nul te reduceren.
Siemens heeft een forensentrein met twee wagons ontwikkeld met een state-of-the-art waterstof aandrijvingssysteem. Het systeem bestaat uit een twee 200 kW brandstofcelmodules van Ballard die boven op het dak zijn gemonteerd en een lithium-ion batterij van Saft die onder de vloer van de trein is weggewerkt. De Mireo Plus H zal net zo krachtig zijn als een conventionele elektrische trein met meerdere eenheden. Het heeft 1,7 MW tractievermogen dat tot 1,1 m / s2 acceleratie levert en een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De trein heeft een actieradius van maximaal 800 kilometer, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden. Een versie met drie wagons zal een bereik hebben van 1.000 kilometer.
De benodigde groene waterstof wordt in Tübingen geproduceerd door DB met behulp van groene stroom die rechtstreeks van de bovenleiding wordt gehaald. De waterstof wordt gecomprimeerd opgeslagen in een mobiele opslagunit.
Door het gebruik van groene waterstof zal de waterstoftrein op het traject Tübingen-Pforzheim, in vergelijking met een dieseltrein, in één jaar zo’n 330 ton CO2 besparen. In 2024 zal de trein op dit traject ingezet worden. Voorafgaand aan de ingebruikname in Tübingen zal er in 2023 proef gereden worden in Baden-Württemberg.
Bron: Siemens
0 reacties