De eerste waterstoftreinen Mireo Plus H van Siemens hebben groen licht gekregen om te gaan rijden in de regio’s Beieren en Berlijn-Brandenburg. Daarnaast werd bekend gemaakt dat er batterijtreinen op het Oost-Brandenburgse netwerk gaan rijden. Beide stappen mankeren een belangrijke mijlpaal voor emissievrije mobiliteit in de Duitse regio’s.
Besparing van ruim 1 miljoen liter diesel
De Duitse regionale spoorwegmaatschappij Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft (NEB) zal zeven Mireo Plus H waterstoftreinen inzetten op de Heidekrautbahn in Berlijn-Brandenburg. Hierdoor wordt er op het traject veel minder diesel gebruikt, waardoor de CO2-uitstoot met 3.000 ton verminderd.
Daarnaast zal bij Bayrische Regiobahn (BRB) gestart worden met testritten met de Mireo Plus H, genaamd “Freistaat Bayern”. De testoperaties zal in fasen zijn en beginnen in het oostelijke Allgäu-Lechfeld-netwerk.
Tankinfrastructuur
De trein maakt gebruik van state-of-the-art technologie waarmee een bereik tot 1.200 kilometer mogelijk is. Ze wordt aangedreven door een H2 tractiesysteem met een hoog aandrijfvermogen van 1,7 MW voor acceleratie tot 1,1 m/s2, en heeft een topsnelheid van 160 km/u. In Augsburg is een tankstation aangelegd voor het vullen van de waterstofcilinders. Een mobiele opslagtrailer zal het tankstation voorzien van voldoende lokaal geproduceerde waterstof.
“Wij gaan elektrische, batterij- en waterstoftreinen aanbieden op basis van de ultramoderne Mireo platform en liggen met de ontwikkeling van onze innovatieve en milieuvriendelijke Mireo Plus H waterstoftreinen precies op schema. De eerste van deze treinen zal nu in de reizigersdienst gaan en wij zetten hiermee een stap met het uitfaseren van dieseltreinen.”
André Rodenbeck, CEO Rolling Stock, Siemens Mobility
Batterijtreinen deelstaat Brandenburg
NEB lanceert in de zomer van 2025 een vloot van 31 Mireo Plus B batterijtreinen op zijn netwerk in Oost-Brandenburg. Het tweedelige treinstel heeft 127 zitplaatsen en kan op een volle batterij ongeveer 120 kilometer afleggen. De inzet van de batterij-elektrische modellen zal het verbruik van dieselbrandstof op het netwerk van Oost-Brandenburg met ongeveer 4,4 miljoen liter per jaar verminderen.
Bron: Siemens
0 reacties