Mei jl. kondigde VDL Special Vehicles en Toyota Motor Europe hun samenwerking aan voor een waterstoftruck met brandstofcelsysteem. Afgelopen week lanceerden de bedrijven hun eerste demotruck op waterstof. Door de brandstofceltechnologie van Toyota te integreren in de zware trucks van VDL wil Toyota zijn logistieke activiteiten in Europa koolstofvrij maken.

De eerste demotruck zal worden gebruikt om wegtests en verbeteringen uit te voeren. Daarna wordt er gestart met de bouw van nog eens vier trucks. De trucks worden ingezet door Toyota’s logistieke dienstverleners VOS Deventer, CEVA, CAT en Yusen. Deze transportbedrijven zullen een grote bijdrage leveren aan het project door de waterstoftrucks in te zetten op hun dagelijkse logistieke routes in België (Antwerpen), Frankrijk (Lille), Duitsland (Keulen) en Nederland (Amsterdam en Rotterdam). De vier routes krijgen minimaal één waterstoftankstation (Hydrogen Refueling Solutions), inclusief back-upoplossingen.

De samenwerking tussen alle partijen vergroot de kennis over de inzet van waterstoftrucks op de openbare weg en draagt bij aan de ecologische energietransitie in Europa. De 5-jarige proef zal naar verwachting de verbetering en verdere ontwikkeling van een duurzame waterstofinfrastructuur in heel Europa stimuleren die voldoet aan de AFIR-vereisten (Alternative Fuels Infrastructure Directive). Hiermee hoopt men de infrastructuur van waterstoftankstations in Europa verder uit te breiden en meer koolstofneutrale mobiliteitsoplossingen te creëren.


Bron: Toyota Motor Europe

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *