ZeroAvia, Royal Schiphol Group en Rotterdam The Hague Innovation Airport hebben de ambitie om vanaf 2024 met een 19-zitters waterstofvliegtuig vluchten aan te bieden tussen Rotterdam en Londen. Om deze ambitie te realiseren hebben de partijen een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
In september 2020 heeft ZeroAvia proefvluchten uitgevoerd met een Piper M-klasse voorzien van waterstoftechnologie. Deze proeven met het zeszits vliegtuig waren zo succesvol dat er aan een 19 persoons toestel gewerkt wordt. Het toestel wordt uitgerust met twee elektromotoren van 600 kW. Aan boord wordt er 100 kg gecomprimeerde waterstof meegenomen voor de elektrische aandrijflijn.
Met de gesloten overeenkomst hebben de bedrijven aangegeven vanaf 2024 commerciële vluchten uit te voeren tussen Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ze zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden. Parallel hieraan wordt er gekeken naar de tankinfrastructuur op de luchthavens. Daarnaast willen de partijen met de vluchten het benodigde juridische kader vaststellen en willen ze de vraag naar waterstofvluchten vanuit de industrie en het publiek in kaart brengen.
Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat.
Ron Louwerse, CEO van Rotterdam the Hague Airport
Bron: Schiphol Group
0 reacties