De Energy Observer is bezig aan zijn laatste reis langs de oostkust van de VS, voordat het terugkeert naar Saint-Malo, Frankrijk. De demonstratie catamaran heeft de afgelopen 7 jaar veel onderzoek gedaan in duurzame zeevervoer en die kennis wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de Energy Observer II; een vrachtschip op vloeibaar waterstof. Hiervoor is een nieuwe industriële partner, Chart Industries, aangehaakt.

In 2017 is de Energy Observer te water gelaten als ‘laboratoriumschip’ en begon de catamaran aan een wereldreis om duurzame zeevaart te promoten en het aantonen van de levensvatbaarheid van waterstof als energieoplossing voor de maritieme sector. Het heeft oversteken van de Middellandse Zee, de Oostzee, de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan gemaakt. Het duurzame schip aangedreven op wind-, zonne-energie en waterstof is nu bezig aan zijn laatste reis. De initiatiefnemers gaan het over een andere boeg gooien. De nieuw te bouwen Energy Observer II zal anders zijn dan zijn voorganger en vooral gericht zijn op commerciële toepassingen van duurzaam vrachtvervoer over zee.

Vrachtschip voor 1.100 containers

Energy Observer 2 is een vrachtschip met vloeibare waterstof met de ambitie om het vrachtschip met de laagste CO2-uitstoot ter wereld te worden. Het afgelopen jaar is aanzienlijke vooruitgang geboekt in haalbaarheidsstudies voor het ontwerp van Energy Observer 2 met de steun van LMG Marin. Dit 160 meter lange vrachtschip kan 1.100 TEU-containers (Twenty Foot Equivalent Unit) over 1.800 zeemijlen vervoeren met een autonomie van 14 dagen. Het maakt gebruik van elektrische voortstuwing die wordt aangedreven door een brandstofcelsystemen van 4,8 MW die worden geleverd door EODev en zijn industriële partner Toyota. Het duurzame vrachtschip wordt daarmee aanzienlijk krachtiger en groter dan de eerste plannen in 2022.

“We kijken ernaar uit om samen te werken met Energy Observer en de rest van hun partners om het zeevervoer CO2-vrij te maken en tegelijkertijd de levensvatbaarheid en het potentieel van waterstof als scheepsbrandstof aan te tonen. Wij nemen onze uitgebreide expertise en ervaring ten aanzien van vloeibaarmakingstechnologieën, tanks voor vloeibare waterstof en oplossingen in verschillende sectoren mee in de samenwerking.”

Jill Evanko, President en CEO van Chart Industries

Victorien Erussard, oprichter en president van Energy Observer vult aan: “Het doel is om een benchmark-ecosysteem voor waterstofhavens op te bouwen en de totale kosten van vloeibare waterstof te verlagen om de acceptatie ervan in het zeevervoer te bevorderen.”

Energy Observer 2 is meer dan alleen een schip; Het is een symbool van de inzet van de industrie voor de energietransitie in het zeevervoer. Het weerspiegelt de collectieve wil om technologische grenzen te verleggen en op weg te gaan naar een schonere en milieuvriendelijkere maritieme toekomst.


Bron: Energy Observer

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *