TECO 2030, BLOM Maritime en Samskip willen een LNG-aangedreven schip uitrusten om op brandstofcellen en waterstof te varen. Hiervoor hebben de partijen een ENOVA-subsidie ontvangen om het toe te passen op het schip Kvitnos. Dit vrachtschip vaart momenteel wekelijkse vanuit Rotterdam langs de Noorse kustlijn naar Hammerfest.
Het doel van het project is om een investeringsbeslissing voor te bereiden dat gericht is op het retrofitten van Samskip’s schip Kvitnos met TECO 2030 brandstofcellen en waterstofbrandstof. De huidige uitstoot van dit LNG-aangedreven schip moet met de TECO 2030 installatie aanzienlijk worden verminderd.
Blom Maritime heeft haar belangrijkste expertise in engineering voor retrofit-oplossingen. Dit gaan zij inzetten om scheepsarchitecten, piping engineers en constructeurs te ondersteunen bij het opstellen van de documentatie die nodig is voor het verkrijgen van voorlopige goedkeuring van de brandstofcel- en waterstofoplossing.
“Met de levering van onze LNG-aangedreven multipurpose schepen in 2015 bood Samskip al een van ‘s werelds meest milieuvriendelijke vrachtschepen aan, die de SOx-uitstoot elimineerde en de NOx– en CO2-uitstoot drastisch verminderde. Met deze subsidie van Enova, en in nauwe samenwerking met brandstofcelleverancier TECO 2030 zullen we ons inspannen om volledige emissievrije voortstuwing mogelijk te maken.”
Are Grathen – Samskip Regional Director Noorwegen en Zweden
Samskip heeft al twee containerschepen op waterstof in aanbouw in het SeaShuttle-project. Deze schepen worden uitgerust met hybride energiesysteem. In de basis zal het schip zijn energie krijgen uit waterstofbrandstofcellen met als back-up een dieselgenerator voor langere vaarroutes.
Bron: TECO 2030
0 reacties