Het in Noorwegen gevestigde HySHIP-project heeft een Europese bijdrage van 8 miljoen euro ontvangen. Het project zal bijdragen aan de ontwikkeling en de bouw van een waterstof aangedreven vrachtschip en een distributie-oplossing voor waterstof langs de Noorse kust.
Het revolutionaire HySHIP-project omvat 14 Europese partners die samenwerken aan het ontwerp en de bouw van een nieuw ro-ro demonstratieschip dat op vloeibare groene waterstof (LH2) vaart. Daarnaast zal er een LH2-supply chain en bunkerplatform komen. Het schip zal worden geëxploiteerd door de Noorse maritieme industriegroep Wilhelmsen. Naast goederentransport zal het ook LH2 distribueren naar waterstofhubs langs de Noorse kust. Het is de bedoeling dat het vanaf 2024 operationeel zal zijn.
De conceptnaam van het schip is ‘Topeka’. Voor de aandrijving van de Topeka is er aan boord een combinatie van 1.000 kWh batterijcapaciteit en een drie MW PEM waterstofbrandstofcel. De waterstof is afkomstig uit de nieuwe LH2 productie-installatie die gepland is in Mongstad.

“Waterstof als brandstof biedt mogelijkheden voor lage of emissievrije scheepvaart. Topeka zal onze eerste stap zijn naar schaalbare LH2 aangewakkerde maritieme activiteiten. We zullen een volledige LH2-infrastructuur en een commercieel ecosysteem creëren, terwijl we tegelijkertijd jaarlijks zo’n 25.000 vrachtwagens van de weg halen”, zegt project coördinator Per Brinchmann van Wilhelmsen.
Bron: Wilhelmsen
0 reacties