Elf vergunningverlenende autoriteiten uit heel Europa hebben JCB toestemming gegeven voor de verkoop van de waterstofverbrandingsmotor van JCB in heel Europa. JCB werkte 3 jaar met een team van 150 ingenieurs toe naar deze mijlpaal.

“Dit is een zeer belangrijk moment voor JCB. Het nieuwe jaar beginnen met certificering in zoveel Europese landen is een goed voorteken voor de toekomst van de waterstofverbrandingstechnologie.”

Lord Bamford | JCB Chairman

De Nederlandse RDW was de eerste vergunningverlenende instantie die zijn officiële certificering afgaf. Hiermee kreeg het in de Verenigd Koninkrijk gevestigde machinebouwbedrijf toegang tot verkoop van de waterstofverbrandingsmotor in Nederland. Andere vergunningverlenende instanties in heel Europa hebben het voorbeeld van de RDW gevolgd door de benodigde certificering af te geven, waaronder Groot-Brittannië, Noord-Ierland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, België, Polen, Finland, Zwitserland en Liechtenstein. Vergunningverlenende autoriteiten in andere landen zullen naar verwachting in 2025 volgen met certificering.

JCB heeft de waterstoftechniek al in meer dan 130 bouwmachines toegepast waaronder graaflaadcombinaties, verreikers en generatorsets. De praktijktests bij klanten verloopt goed, waardoor het bedrijf toe is aan de vervolg stap. Deze formele typegoedkeuring/certificering maakt de weg vrij voor de verkoop en het gebruik van waterstofmotoren in het Verenigd Koninkrijk en Europa.


Bron: JCB

Categorieën: Bouwmachine

2 reacties

Reginald Hahn · 20 januari 2025 op 13:24

Stoppen met verbranden.
Niet efficiënt

Frank Conijn · 20 januari 2025 op 17:57

Het verbaast me dat men daar toekomst in ziet, behalve voor de luchtvaart. Voor voer- en vaartuigen lijkt me de brandstofceltechniek veel beter omdat bij H2-verbranding nog steeds veel nutteloze warmte vrijkomt, evenals stikstofoxides.

Voor de luchtvaart zou waterstofverbranding mogelijk wel een uitkomst zijn, omdat met de brandstofceltechniek alleen propellers kunnen worden aangedreven, geen straalmotoren. En de maximale luchtsnelheid van propellervliegtuigen ligt beduidend lager, naast dat ze veel meer lawaai maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *