De Europese Commissie heeft vandaag een pakket maatregelen vastgesteld om het EU-beleid inzake klimaat, energie, landgebruik, vervoer en belastingen zo af te stemmen dat de netto broeikasgassemissies tegen 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 met minstens 55 % kunnen worden verlaagd. Een opvallende maatregel: Ze wil dat op snelwegen en bij stedelijke knooppunten om de 150 km een waterstof tankstation komt.

Als aanvulling op de handel in emissierechten is een combinatie van maatregelen nodig om de toenemende emissies in het wegvervoer aan te pakken. Strengere CO2-emissienormen voor auto’s en bestelwagens zullen de overgang naar emissievrije mobiliteit versnellen door te eisen dat de gemiddelde emissies van nieuwe auto’s in vergelijking met 2021 tegen 2030 met 55 % zijn afgenomen en tegen 2035 met 100 %. Als gevolg daarvan zullen alle vanaf 2035 geregistreerde nieuwe auto’s emissievrij zijn.

Aanzienlijke uitbreiding van het aantal laad en tankpunten

Om ervoor te zorgen dat bestuurders hun voertuigen in heel Europa bij een betrouwbaar netwerk kunnen opladen of brandstof kunnen tanken, moeten de lidstaten op grond van de herziene verordening inzake de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in overeenstemming met de verkoop van emissievrije auto’s de laadcapaciteit uitbreiden, en op regelmatige afstanden oplaad- en tankpunten installeren op grote snelwegen en stedelijke knooppunten: om de 60 km voor elektrisch opladen en om de 150 km voor het tanken van waterstof.

Nog niet zeker

Het is overigens allerminst zeker dat de huidige plannen zo door zullen gaan. Het plan moet eerst nog door het Europees Parlement worden aangenomen. Daar bestaat bijvoorbeeld aanzienlijk weerstand vanuit Duitsland en Frankrijk tegen het voorstel dat vanaf 2035 alle geregistreerde nieuwe auto’s emissievrij dienen te zijn.


Bron: Europese commissie

Categorieën: Tanken

1 reactie

W, McKenney · 29 augustus 2023 op 17:56

dat waterstof tanken op dit moment het ondergeschoven kindje is.
Veel te weinig tank punten in Nederland en zeker in Frankrijk en nog erger in talië Spanje en Portugal

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *