Een internationaal samenwerkingsverband onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam heeft Europese subsidie gekregen voor het uitvoeren van demonstratieprojecten waarin duurzame en slimme logistiek in havens centraal staat. Zij gaan hierbij kijken naar verschillende duurzame brandstoffen en energiedragers, zoals groene waterstof, grote elektrische batterijen, ammoniak en bio-LNG.
Het onderzoeksproject heeft de naam MAGPIE gekregen: sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. In het onderzoeksproject werken de havenbedrijven van Rotterdam, DeltaPort (Duitsland), HAROPA PORT (Frankrijk: Le Havre, Rouen, Parijs) en Sines (Portugal) samen met 10 onderzoeksinstellingen en ruim 30 bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden. Voor project MAGPIE wordt 5 jaar uitgetrokken.
Het breed samengestelde, internationale onderzoeksprogramma richt zich vooral op die aspecten van het gebruik van de nieuwe brandstoffen en energiedragers die nog niet in de praktijk beproefd zijn. Denk aan de brandstoffen en energiedragers groene waterstof, grote elektrische batterijen, ammoniak en bio-LNG. Het kan gaan om productie, transport, opslag, distributie (brandstoffen) en opladen (elektriciteit).
Het project bestaat uit 10 pilots en demonstratieprojecten waarin duurzame en slimme logistiek in havens centraal staat. Voorbeelden daarvan zijn de inzet van een elektrische locomotief met batterij die stroom van de bovenleiding kan gebruiken om te rijden en om de batterij op te laden voor bijvoorbeeld de rangeerterreinen waar geen bovenleiding is. Een ander voorbeeld is het bunkeren van ammoniak als scheepsbrandstof en walstroom voor schepen die liggen afgemeerd aan boeien. Daarnaast wordt getest hoe bedrijven het beste gestimuleerd kunnen worden om hun logistiek te verduurzamen.
De Europese Commissie heeft vanuit het Horizon 2020 green deal programma subsidie beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar verduurzaming van de logistiek van zee- en luchthavens. Bijna € 25 miljoen daarvan is nu toegekend aan dit samenwerkingsverband. De resultaten van de verschillende pilotprojecten en onderzoeken zullen gedeeld worden met andere Europese havens, kennisinstellingen en bedrijven.
Bron: Havenbedrijf Rotterdam
0 reacties