De Europese Investeringsbank (EIB) steekt 3,4 miljard euro in de verduurzaming van economieën en het herstel van de coronacrisis. Van dit bedrag wordt 25 mln euro beschikbaar gesteld voor treinen die op waterstof rijden door Groningen en Friesland.

Als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek naar waterstoftreinen in Groningen werden in maart 2020 tussen Groningen en Leeuwarden proefritten gereden met een waterstoftrein van Alstom. De ervaring was heel positief, waardoor de provincie Groningen in het evaluatierapport aangaf dat waterstoftreinen een volwaardig alternatief zijn voor dieseltreinen. De EIB heeft aangeven 25 mln euro beschikbaar te stellen voor de aanschaf van vier waterstoftreinen en een tankstation. De totale verwachte kosten voor dit project zijn 66 mln euro.

De vier treinen gaan rijden op de Noordelijke spoorlijnen in Groningen en Friesland. Het nieuwe rollend materieel levert extra capaciteit voor diensten op het niet-geëlektrificeerde spoorwegnet. Hierbij wordt mogelijk ook de kleine nieuwe spooruitbreiding van Veendam naar Stadskanaal aangedaan. Het tankstation zal aanvankelijk alleen deze treinen gaan bedienen, maar kan op termijn mogelijk ook door het wegverkeer en de binnenscheepvaart gebruikt worden.

Het project sluit aan bij de lange termijn transportstrategieën voor Noord-Nederland en in het bijzonder met het Waterstofinvesteringsplan Noord-Nederland 2020 en het Spoorplan Noord-Nederland. Aangezien de op waterstof aangedreven treinen nieuw zijn op het Nederlandse spoorwegnet zal er tijdens het project ook veel aandacht zijn op het gebied van milieu- en veiligheidsvoorschriften van de treinen. De veiligheidsregio Groningen en de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn daarom nauw betrokken bij het project.


Bron: EIB

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *