Het Havenbedrijf Rotterdam en Provincie Zuid-Holland starten met ruim 40 partners een ambitieus project voor emissievrije binnenvaart en kustvaart op waterstof. Het Condor H2 project wil in 2030 vijftig emissievrije schepen laten varen.

Het Condor H2 project maakt deel uit van het RH2INE-netwerk, een samenwerking tussen havens, regionale overheden en marktpartijen langs de Rijn, van België en Nederland tot aan Zwitserland. Condor Hzal waterstofopslag en brandstofcellen met een batterijpakket leveren op basis van pay-per-use, zodat schepen emissievrij gemaakt kunnen worden met beperkte investeringen vooraf voor scheepseigenaren. De waterstof wordt geleverd in ‘tanktainers’ die makkelijk aan boord gebracht en snel gewisseld kunnen worden, waarmee ook langere vaarten goed mogelijk blijven.

Om dit plan te realiseren brengt het project 6 havens en meer dan 40 partners samen, verspreid over de hele waardeketen van waterstofleveranciers en distributeurs tot technologieleveranciers en scheepseigenaren. Het doel is om in 2025 de eerste schepen met het Condor H2-systeem op de route te laten varen. In 2030 moet het aantal emissievrije schepen groeien naar 50 schepen. Dit zou bijdragen aan een CO2-reductie van 100.000 ton per jaar.

“Waterstof wordt al getest in de scheepvaart, maar de tijd is gekomen om actie te ondernemen richting grootschalige implementatie. Door een modulaire, schaalbare en betaalbare oplossing aan te bieden, maakt Condor H2 het technisch en economisch haalbaar om over te stappen op emissievrije scheepvaart op de belangrijkste routes in Noordwest-Europa.”

Nico van Dooren, Director New Business van het Havenbedrijf Rotterdam

Bron: Port of Rotterdam

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: