De Europese Rekenkamer (ERK) stelt in een recent verslag dat de EU wisselend succes heeft gehad bij het leveren van de bouwstenen voor de opkomende markt voor hernieuwbare waterstof. Hoewel de Europese Commissie een aantal positieve stappen heeft genomen, blijft de hele waterstofwaardeketen vol uitdagingen. Verder is het onwaarschijnlijk dat de EU haar streefcijfers voor 2030 voor de productie en invoer van hernieuwbare waterstof zal halen. De auditors roepen op tot een realitycheck om te zorgen dat de streefcijfers van de EU realistisch zijn en om te voorkomen dat haar strategische keuzes voor de toekomst het concurrentievermogen van belangrijke sectoren aantasten of nieuwe afhankelijkheden creëren.

Het industriebeleid van de EU inzake hernieuwbare waterstof is aan een realitycheck toe. De EU moet een besluit nemen over de te volgen strategische koers voor decarbonisatie. Daarbij moet worden voorkomen dat het concurrentievermogen van belangrijke EU-industrieën wordt aangetast of dat er nieuwe strategische afhankelijkheden worden gecreëerd.

Stef Blok, het ERK-lid dat verantwoordelijk is voor de controle
Uitstellen investeringsbeslissing

Om te beginnen heeft de Commissie veel te ambitieuze streefcijfers vastgesteld voor de productie en invoer van hernieuwbare waterstof: in beide gevallen 10 miljoen ton tegen 2030. Deze streefcijfers waren niet gebaseerd op een grondige analyse, maar ingegeven door politieke wil. Aan de andere kant prijzen de auditors de Commissie voor het feit dat zij de meeste rechtshandelingen in korte tijd heeft voorgesteld: het rechtskader is bijna voltooid en heeft de zo nodige zekerheid geboden voor het tot stand brengen van een nieuwe markt. Het bereiken van overeenstemming over de regels voor hernieuwbare waterstof kostte echter tijd en veel investeringsbesluiten werden uitgesteld. Ook projectontwikkelaars stellen investeringsbesluiten uit omdat het aanbod afhankelijk is van de vraag en omgekeerd.

Adviezen auditors

De auditors roepen de Commissie op om haar waterstofstrategie te actualiseren op basis van een zorgvuldige beoordeling van drie belangrijke gebieden:

  • hoe marktprikkels voor de productie en het gebruik van hernieuwbare waterstof moeten worden aangepast
  • hoe de schaarse EU-financiering moet worden geprioriteerd en op welke onderdelen van de waardeketen deze moet worden gericht
  • derde welke sectoren de EU wil behouden en tot welke prijs, gezien de geopolitieke gevolgen van EU-productie in vergelijking met invoer uit niet-EU-landen
Aanleg Delta Rijn Corridor vier jaar vertraagd

De Rotterdamse haven sprak zich gisteren in het FD ook uit over de zorgen die het heeft over de aanleg van de waterstofcorridor. Het omvangrijke leidingen- en kabelnetwerk tussen Nederland en Duitsland voor het transporteren van stroom en groene waterstof loopt vertraging op. De aanleg van de Delta Rijn Corridor is cruciaal voor de concurrentiepositie van de industrieclusters in Nederland en Europa. In 2028 zou de leiding af zijn, maar minister Jetten heeft aangegeven dat er een vertraging van vier jaar is opgetreden.


Bron: ECA europe

Categorieën: Waterstof

1 reactie

Martin van Gijn · 19 juli 2024 op 15:57

Ik zie waterstof als tussen energie zeer bruikbaar.
Maar om te gebruiken in een auto zijn we de plank
al misgeslagen. Kijk, als je ergens in Nederland een
schop in de grond zet. Heb je grote kans dat je een
kabel raakt. De kans dat ik een waterstof pijp raak
wat minder. Hier is eigenlijk alles al mee gezegd.
Maar bijvoorbeeld vliegtuigen op vaste plekken. Kan
het nog wat zijn. Brandstofcel of omgebouwde straal
motor. Zolang ik nu een boete krijg voor het leveren
van zonnen energie. En dit niet wordt omgezet in
waterstof. Hebben de energie reuzen het nog niet
begrepen. Maar we kunnen er wel heel fijn over praten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *