Twee Nieuw-Zeelandse bedrijven, King Watercraft en Fabrum, hebben een emissievrije achtervolgingsboot op waterstof ontwikkeld, ontworpen en gebouwd. Een Rigid Inflatable Boat (RIB) genaamd H2Ocean heeft in januari proefvaarten gemaakt. Fabrum is naast de scheepvaart ook actief in de luchtvaart. In samenwerking met Christchurch Airport heeft het vorige week een waterstoftestfaciliteit geopend op de luchthaven.

H2Ocean is een RIB op waterstof. Het emissievrije vaartuig is geschikt voor toeristische, commerciële en recreatieve activiteiten. De boot kan maximaal 12 personen. Aan boord is 18 kg waterstof op 350 bar aanwezig waarmee ongeveer 150 zeemijl gevaren kan worden. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit, die op zijn beurt een batterijbank oplaad.

Waterstoftestfaciliteit op Christchurch Airport

Christchurch wil bekend worden als de waterstofstad van Nieuw-Zeeland. Na de RIB is er vorige week door Fabrum in samenwerking met Christchurch Airport een waterstoftestfaciliteit onthuld. Met deze faciliteit willen ze de ontwikkeling van groene waterstoftechnologieën ondersteunen en emissievrije luchtvaart tot leven brengen in Nieuw-Zeeland.

“Het ter plaatse beschikbaar hebben van vloeibare waterstof als vliegtuigbrandstof is van vitaal belang voor de luchtvaartsector, die snel evolueert naar activiteiten op waterstof om een emissievrije toekomst te ontsluiten. Deze samenwerking met Christchurch Airport positioneert Christchurch verder als een hub voor activiteit op het gebied van vloeibare waterstof.”

Christopher Boyle, uitvoerend voorzitter van Fabrum


Bron: King Watercraft en Fabrum

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *