Op 4 mei is op de Amsterdamse scheepswerf van Feadship een superjacht op vloeibaar waterstof te water gelaten. Er is vijf jaar gewerkt aan de ontwikkeling en bouw van de bijna 119 meter lange boot, genaamd Project 821. Hoewel de waterstof niet in staat zal zijn om lange overtochten van brandstof te voorzien, zullen alle faciliteiten aan boord volledig worden aangedreven door de brandstofcellen. Daarnaast is het in staat om emissievrij te navigeren (10 knopen) tijdens het verlaten van havens of cruisen in beschermde mariene gebieden. Het schip is gebouwd in opdracht van Edmiston.

Het superjacht van staal en aluminium is het grootste jacht dat door Feadship is gebouwd. Het R&D-team van Feadship is in 2019 gestart met uitgebreid onderzoek naar waterstof in jachten. Ze kwamen er al snel achter dat er geen voorschriften waren voor waterstofopslag en brandstofcelsystemen. Samen met Edmiston, Lloyd’s Register en deskundige partners uit aanverwante industrieën zijn er protocollen en veiligheidsvoorschriften opgesteld.

Waterstof samen met HVO

Qua vermogen en voortstuwing beschikt Project 821 over twee 900kW MTU generatoren, drie 2.500kW MTU generatoren en 16 stuks 185kW PowerCell H2 generatoren. Het schip wordt deels aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Deze cellen gebruiken vloeibaar waterstof (temperaturen onder -253°C). In een opslagruimte van 92 vierkante meter zijn de dubbelwandige cryogene opslagtanks geplaatst.

Op het moment dat er geen of onvoldoende waterstof is, verbranden de MTU-generatoren HVO. Een biobrandstof die 90% minder vervuilend is ten opzichte van diesel. Dit zal met name ingezet worden voor lange tochten. Uit onderzoek blijkt dat 70-80 procent van het energiegebruik op het jacht benodigd is voor allerlei voorzieningen zoals verwarming en airconditioning. Om het gebruik van deze energieslurpers te minimaliseren is er aan boord het meest efficiënte systeem voor de terugwinning van afvalwarmte aanwezig.

“We hebben nu aangetoond dat cryogene opslag van vloeibare waterstof in het interieur van een superjacht een haalbare oplossing is. Toekomstige innovaties op het gebied van brandstofcellen en de reforming van methanol naar waterstof aan boord liggen in het verschiet.”

Jan-Bart Verkuyl, Feadship Director / CEO Royal Van Lent Shipyard

Bron: Feadship

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *