Het patent van de Italiaanse autofabrikant Ferrari voor een hybride sportauto met een twinturbo zes-in-lijn die op waterstof loopt staat zo vol met extreme ideeën. Zo is te lezen dat de verbrandingsmotor ondersteboven is geplaatst.

Ferrari diende begin deze maand een patent in met de titel “Auto voorzien van een verbrandingsmotor op waterstof”. De documenten beschrijven een hybride sportwagen met een zescilinder verbrandingsmotor achteraan en een elektromotor op de vooras. Ze kiezen in het patent voor de zes-in-lijn om zo ruimte vrij te maken naast de motor voor twee waterstoftanks. Dat is een bijzondere keuze.

Wat het patent nog vreemder maakt, is dat de motor ondersteboven is geplaatst. De krukas ligt hierbij het dichtst bij de hemel en de cilinderkoppen kunnen bijna de grond raken. Dit doet Ferrari zodat de transaxle (een transmissie en achteras in één) hoger ligt. Hierdoor komt er weer ruimte vrij voor een agressievere diffuser, die deels fungeert als motorkap. Deze indeling is niet nieuw, want ook sommige gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog hadden dergelijke omgekeerde motoren.


Bron: Topgear

Categorieën: Auto

1 reactie

Frank Conijn · 9 april 2024 op 19:53

Hydrogen combustion engines have no future in terms of mass demand. Firstly, they are much less efficient than hydrogen fuel cell engines (HFCEs) — all the heat that is produced is useless. Secondly, they still emit NOx while HFCEs do not.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *