Het Nederlandse Fokker Next Gen bouwt aan een vliegtuig op waterstof. De omgebouwde Fokker 100 begint in 2028 met een testvlucht. Het doel is om maximaal 2.500 kilometer te kunnen afleggen op vloeibare waterstof.

Begin 2023 is Fokker Next Gen met partners gestart met het project voor het ombouwen van een Fokker 100 voor vloeibare waterstof. Hiermee willen ze bewijzen dat vluchten met een straalmotor op waterstof haalbaar is. Als de oorspronkelijke fabrikanten van de Fokker 100 hebben ze diepgaande kennis en technische gegevens beschikbaar, die nodig zijn om de conversie naar een waterstofbrandstofbron succesvol te maken. Eind 2024 heeft Fokker Next Gen de ontwerpfase afgerond en start de ombouw van het toestel. De eerste testvlucht staat gepland voor begin 2028.

Projectplanning tot nieuw vliegtuig Fokker Next Gen

2023:

  • Conceptuele ontwerpen en concepten voor vloeibare waterstof installatie
  • Studie naar wat benodigd is voor conversie van de Fokker 100

2024:

  • Configuratiestudies voor toekomstige nieuwe waterstofvliegtuigen, inclusief samenwerking met motorfabrikanten
  • De ontwerpstudie voor de integratie van een testmotor op vloeibare waterstof in een Fokker 100-vliegtuig. Essentieel onderdeel hierbij is het baanbrekende CAVENDISH-project onder leiding van Rolls-Royce.

2026:

  • Voorkeursfase voor waterstofvliegtuigen en motorontwerp
  • De eerste grondtest van Fokker 100 conversie

2028:

  • De eerste testvlucht van de Fokker 100 op waterstof

2030:

  • Kritische ontwerpbeoordeling en definitieve ontwerpdetails voltooid voor vliegtuigen van de volgende generatie
  • Start productie vliegtuigonderdelen

2033:

  • Eerste vlucht met de Fokker Next Gen prototype vliegtuig

2035:

  • Toestel commerciële beschikbaar en leveringen aan klanten
Subsidie

Dit project wordt ondersteund door de Nederlandse overheid met 25 miljoen euro steun uit het Nationaal Groeifonds. Ook de Europese Commissie ondersteunt dit streven met een Clean Aviation grant. Samen met onze partners werken we aan een vliegvergunning voor onze aan de staat aangepaste Fokker 100’s, aangepast om de nieuwste generatie waterstof turbofanmotoren te gebruiken.

Tweede studie met kleiner model

Fokker is ook partner in het Nederlands consortium HAPSS (Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System). Deze groep wil commerciële vluchten met 40-80 zitplaatsen mogelijk maken op vloeibare groene waterstof. De eerste vlucht naar Londen is voorzien in 2028.


Bron: Fokker Next Gen

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *