Zo’n drie jaar geleden bouwde CMB.Tech zijn eerste Ford F-Max vrachtwagen om door de motor zo aan te passen dat hij naast diesel ook op waterstof kon rijden. CMB.TECH en Ford Trucks kondigen nu een verdere samenwerking aan om in 2023 meerdere Ford F-Max-trucks te voorzien van CMB.TECH´s baanbrekende waterstoftechnologie.
CMB. TECH zal verantwoordelijk zijn voor de ombouw van de Ford Trucks F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks met behulp van haar uitgebreide waterstofkennis en -expertise. Het ombouwen zal verricht worden in de werkplaats van CMB.TECH in de Antwerpse haven. Het conversieproces vereist geen aanpassing aan de motor. Het enige dat wordt toegevoegd is een waterstofinjectiering die waterstof in de verbrandingskamer zuigt. Daarnaast wordt er een nieuwe motorbesturingseenheid geïnstalleerd en worden aan de achterkant van de cabine de waterstoftanks geplaatst. Dit hele proces neem slechts drie dagen in beslag.
De retrofitting truck kan het traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies verminderen, terwijl een dieselback-upoplossing behouden blijft voor die momenten waarop waterstof tanken niet mogelijk is.
Samen met Ford Trucks zijn we klaar om verder op te schalen in heel Europa door een koolstofarme, betaalbare en robuuste oplossing te bieden voor zwaar langeafstandsvervoer over de weg.
Roy Campe – CTO van CMB.TECH
Beide partijen realiseren zicht dat de dual fuel-technologie slechts een kortetermijnoplossing is. Ze willen met de ombouwactie de inzet van waterstofaangedreven vrachtwagens op vele continenten vergroten. De toekomstige stap zal mono-fuel waterstof ICE-motor (interne verbrandingsmotor) en FCEV-technologieën (Fuel Cell Electric Vehicle) worden.
Bron: CMB.TECH
0 reacties