Formule E is een autosportklasse georganiseerd door de FIA, die enkel elektrische auto’s bevat. Nu nog batterij elektrisch aangedreven, maar er wordt over gedacht om waterstof brandstofcel technologie te implementeren, in de hoop zo nieuwe fabrikanten aan te trekken.

In 2012 ontstond het idee om een elektrisch aangedreven autosportklasse op te richten. Het eerste kampioenschap werd gehouden in het seizoen 2014-2015, terwijl in de tweede helft van 2013 enkele demonstratie-evenementen werden gehouden. Nu, bijna 10 jaar later, is Formule E een serieuze klasse in de autosport geworden. En afgelopen seizoen werd er zelfs in de Formule E een Nederlander wereldkampioen: Nyck de Vries voor het Mercedes-EQ Formula E Team

Brandstofcel technologie

Formule E mede-oprichter Alejandro Agag zei in gesprek met Motorsport.tv dat er gekeken gaat worden naar de mogelijkheden van waterstof brandstofcel technologie.

Agag zei daarover: “Waterstof valt binnen de licentie die de Formule E heeft met de FIA. Er zijn twee manieren waarop waterstof gebruikt kan worden. De ene optie is om waterstof te gebruiken als brandstof. Dat is nu nog heel inefficiënt, maar er wordt door bepaalde partijen aan gewerkt om het efficiënter te maken. De andere optie is, en zo zouden wij het willen gebruiken, een waterstofcel die de elektriciteit produceert die nodig is om een elektrische motor aan te drijven. Zodra deze technologie breed beschikbaar is en op raceniveau werkt, gaan we daar zeer zeker naar kijken.”

Over iets meer dan een jaar zal het voor Agag duidelijk worden of waterstof op de korte termijn zin heeft in de autosport. In 2023 gaat namelijk het in 2002 aangekondigde HYRAZE van start, een kampioenschap voor waterstof prototypes ontwikkeld door Mercedes technische partner HWA.


Bron: Motorsport.tv

Foto: David Merrett – https://www.flickr.com/photos/davehamster/49380124822/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=87182891

Categorieën: Auto

1 reactie

Guy Verstraete · 3 januari 2022 op 13:13

Waterstof gebruiken als brandstof is niet duurzaam. Naast water ontstaat bij de verbranding ook NOx die vervuilend is. Aangezien de lucht hoofdzakelijk uit stikstof bestaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: