Future Proof Shipping (FPS) gaat een tweede dieselaangedreven binnenvaartcontainerschip ombouwen naar een waterstofbrandstofcelsysteem. De FPS de Waal is na zijn laatste binnenlandse reis op dieselmotor aangekomen op de werf van Holland Shipyards Group in Werkendam. Hier zal de renovatie naar waterstofaandrijving plaatsvinden.

Op 25 mei jl. lanceerde de Nederlandse rederij FPS officieel het eerste waterstof aangedreven zero-emissie binnenvaart containerschip, H2 Barge 1, in Rotterdam. De ombouwervaring die het hiermee opgedaan geeft gaat het nu toepassen op de FPS de Waal. De verbrandingsmotoren (ICE’s) van het schip worden verwijderd om plaats te maken voor een nieuw emissievrij voortstuwingssysteem. Dit systeem bestaat uit: PEM-brandstofcellen, waterstofopslag, batterijpakketten en elektrische aandrijflijn.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Interreg North Sea Region Programme, Flagships H2020 Project en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.


Bron: FPS

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: