Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) zal op de Japan Mobility Show 2025 twee prototypes van zware vrachtwagens op waterstof presenteren. De twee modellen, genaamd “H2IC” en “H2FC”, zijn gebaseerd op verschillende technologieën. De H2IC met verbrandingsmotor en gecomprimeerde waterstof, terwijl de H2FC is uitgerust met een brandstofcel en vloeibare waterstof.

Hoewel er op dit moment geen specificaties zijn gecommuniceerd heeft MFTBC aangeven dat het twee zware vrachtwagens met waterstofaandrijving op de markt wil brengen. Het eerst prototype, de H2IC, maakt gebruik van een verbrandingsmotor waarin van enkele onderdelen van conventionele dieselvrachtwagens zijn verwerkt. De waterstof wordt in cilinders op hoge druk meegenomen.

In het tweede concept, de H2FC, zet een brandstofcelsysteem waterstof om in elektriciteit, die vervolgens een elektromotor aandrijft. Hierbij wordt gebruik gemaakt van waterstof in een vloeibare vorm (sLH2). Vergeleken met gasvormige waterstof biedt de sLH2-technologie een hogere opslagdichtheid, een grotere actieradius, sneller tanken, lagere kosten en een superieure energie-efficiëntie. Dit maakt dat het voertuig een actieradius tot 1.200 kilometer kan behalen en binnen 15 minuten kan worden bijgetankt.

Het sLH2-tankproces is oorspronkelijk ontwikkeld door Daimler Truck (het moederbedrijf van MFTBC) en Linde Engineering. In het prototype heeft MFTBC de techniek samen met Iwatani doorontwikkeld. Het sLH2-tankproces maakt gebruik van een pomp om de druk van de vloeibare waterstof licht te verhogen, waardoor deze onderkoeld raakt. Door deze druk wordt het verdampingsgas in de tank van het voertuig weer vloeibaar, waardoor het niet meer nodig is om het verdampingsgas af te voeren. Het sLH2-proces reduceert en vereenvoudigt de uitrusting van het tankstation, waardoor de investeringskosten dalen.


Bron: Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *