Tijdens de Dutch Hydrogen Days in Den Bosch van 11 t/m 13 oktober, zal ook de Waterstof Innovatie Award worden uitgereikt. Wij mogen vandaag de genomineerden voor deze prestigieuze prijs bekend maken.
Om de markt verder uit te dagen lanceert Vakbeurs Energie en haar zusterbeurzen Industrial Heat + Power en Zero Emission | Ecomobiel naast de inhoudelijke programma’s en het waterstof paviljoen dit jaar ook de Waterstof Innovatie Award. Met een totaal prijzenpakket van € 15.000,- aan cash en diensten een mooie stimulans voor de meest kansrijke initiatieven.
Waterstof Innovatie Award
Met een knipoog naar H2, richt de Waterstof Innovatie Award richt zich op de 2H’s :
Haalbaar
- Techniek: Is het product technisch rijp, of kan het binnen enkele jaren op de markt komen? Is het innovatief genoeg?
- Economie: Is er uitzicht op een verdienmodel? Rekent het bijvoorbeeld al rond zonder subsidie (business model)?
- Klant: voor wie is het bedoeld (doelgroep) en zitten zij er op te wachten?
Houdbaar
- Duurzaamheid: Hoe (integraal) duurzaam is het? Stuit het op duurzaamheidsbezwaren en hoe wordt daarmee omgegaan?
- Levensduur: Hoe lang gaat het mee en past het ook in het toekomstige, duurzame eindbeeld? Is het een tijdelijke oplossing?
- Impact: kan dit innovatieve product de nieuwe standaard worden?
En daarbij is gekeken, hoe innovatief is het (versus al aantal jaar op de markt); is het al gelukt, of nog een plan (met mooie bedoelingen), dus is het houdbaar; en is het al geaccepteerd en geïntegreerd.
Er waren in totaal 15 aanmeldingen, een hele mooie score voor deze eerste editie van de Waterstof Innovatie Award. Vandaag koos de vakjury, onder leiding van Ruud Koornstra, er 3 als genomineerden. In alfabetische volgorde zijn dit:
- Furture Proof Shipping – FPS Maas Hydrogen Fuelled Inland Container Vessel
- HyET – High differential pressure AEM electrolyzer
- zepp.solutions – Y50 Muli-inzetbaar waterstof brandstofcelsysteem
Future Proof Shipping – FPS Maas Hydrogen Fuelled Inland Container Vessel
Om de binnenscheepvaart te verduurzamen, ontwikkelt FPS MAAS een systeem om bestaande schepen te voorzien van een elektromotor. De benodigde electriciteit zal aan boord worden opgewekt uit waterstof. Eind 2022 zal hun eerste ombebouwde schip, de FPS Maas, gaan varen. Hierna staan de schepen FPS Rijn en FPS Waal op de planning.
Het unieke is dat het ontwikkelde systeem, bestaande uit electromotoren, een PEN brandstofcel, waterstoftanks en batterijen universeel kan worden toegepast op binnenvaartschepen. hiermee kan een grote stap worden gemaakt richting duurzaam rivieren transport.
HyET – High differential pressure AEM electrolyzer
Om duurzame groene waterstof te kunnen produceren, wordt gebruik gemaakt van elektrolyse. De productie van groene waterstof moet in de komende jaren sterkt worden opgeschaald om aan in stijgende vraag hiervan te kunnen voorzien. HyET heeft een nieuwe vorm van elektrolyse ontwikkeld: de hight differential pressure AEM electrolyzer. Deze combineerde voordelen van de relatief goedkope alkaline elektrolysers met de relatief dure, maar flexibele, PEM elektrolysers die momenteel gebruikt worden.
De vinding biedt flexibiliteit, is 40% efficiënter dan alkalische elektrolyse tegen 35% lagere kostprijs dan PEM elektrolyse. Ook zitten er geen edele metalen in het AEM membraan, zoals platina en degenereert het membraan een stuk minder dan een PEM membraan.
zepp.solutions – Y50 Muli-inzetbaar waterstof brandstofcelsysteem
De Y50 is een multi-inzetbaar 50 kW waterstof-brandstofcelsysteem. De module bevat alle componenten, subsystemen en aansturingssoftware die nodig is om van waterstof elektriciteit te maken op een extreem efficiënte manier. Dit zorgt voor een simpeler en goedkoper integratieproces in de eindtoepassing, en verlaagd de risico’s voor klanten. De meest bekende toepassing van de Y50 is op dit moment de waterstof-watertaxi die eind augustus gedoopt is in Rotterdam. Andere toepassingen zijn in de transportsector, bouwmaterieel, en een binnenvaartschip.
De Y50 wordt verder in de komende maanden ook geïntegreerd in de Ab Initio, een 67 m lang binnenvaartschip van het Scheepvaart en Transport College dat gebruikt zal worden om de volgende generatie maritiem personeel op te leiden in onder andere de omgang met waterstoftechnologie. Ook staat een GPU (generator) voor Schiphol en KLM op de planning. Het product is technisch rijp en is reeds in diverse toepassingen gevalideerd.
De Y50 is met 50 kW met name gericht op de medium- tot heavy-duty markt. Door de hoge vermogens-dichtheid zijn het vooral de mobiele toepassingen waarin de Y50 zich kan onderscheiden, al is het product ook zonder problemen stationair toepasbaar.
Prijsuitreiking
De bekendmaking van de winnaar, zal zijn op 11 oktober, om 16.30 uur, aansluitend op het programma Waterstof in Mobiliteit op het Podium Mobiliteit van de beurs Zero Emission | Ecomobiel.
De vakjury van de Waterstof Innovatie Award bestaat uit:
- Ruud Koornstra, Functie (juryvoorzitter)
- Leatitia Ouillet, InvestNL
- Helmie Botter, Gasunie
- William van Niekerk, NWBA
- Jörg Gigler, TKI Nieuw Gas

0 reacties