General Motors (GM) breidt zijn bereik in de waterstofbrandstofcel business uit buiten de voertuigen. Het gaat haar HYDROTEC-technologie gebruiken in drie nieuwe commerciële toepassingen in de mobiele en vaste energiesystemen.

GM past op dit moment zijn HYDROTEC-brandstofceltechnologie toe in pilotprojecten voor o.a. zware vrachtwagens, lucht- en ruimtevaart en locomotieven. Deze technologie gaan ze nu ook gebruiken buiten voertuigen, namelijk als stroomgenerator. De tweede generatie HYDROTEC brandstofcel power cubes worden onder andere ingezet als:

  • EMPOWER-snellader; helpt tankstations om betaalbare DC-snellaadsystemen toe te voegen zonder het stroomnet uit te breiden
  • Mobile Power Generator (MPG); om EV’s snellaadmogelijkheden te bieden zonder permanente laadpunten te installeren
  • Gepalletiseerde MPG; om militaire kampen en installaties stil en efficiënt van stroom te voorzien

Deze brandstofcelgeneratoren zouden uiteindelijk gas- en dieselgeneratoren kunnen vervangen met minder emissies op o.a. werklocaties, gebouwen, filmsets, datacenters, openluchtconcerten en festivals. Elk HYDROTEC heeft een emissievrij elektrisch vermogen variërend van 60 kW tot 600 kW met een laag geluidsniveau.

“Onze visie op een volledig elektrische toekomst is breder dan alleen personenauto’s of zelfs transport. Onze expertise op het gebied van energieplatforms met Ultium-voertuigarchitecturen en voortstuwingscomponenten en HYDROTEC-brandstofcellen kan de toegang tot energie in veel verschillende industrieën en gebruikers uitbreiden en tegelijkertijd helpen de emissies te verminderen die vaak worden geassocieerd met energieopwekking.”

Charlie Freese, GM executive director van de wereldwijde HYDROTEC-activiteiten

Bron: General Motors

Categorieën: Aggregaat

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *