Wij hebben onlangs een gesprek gehad met Gerard van der Veer van familiebedrijf GMB. Hij vertelde enthousiast over de pioniersrol die GMB heeft verworven op het gebied van verduurzamen van materieel. Om de verduurzaming binnen de bouwwereld te versnellen hebben ze samen met partners uit de bouw in 2018 Emissieloos Netwerk Infra (ENI) opgericht. Inmiddels is er al veel materieel emissieloos bij GMB en is er ervaring opgedaan met o.a. een waterstof aggregaat en zelfs een waterstoffiets. Deze fiets werd tijdens de Dutch Hydrogen Days geschonken aan Alles over Waterstof.
“In 2018 zijn we ons gaan oriënteren hoe we duurzamer kunnen werken. De eerste ervaring hebben we opgedaan in aanloop naar het project Sterke Lekdijk (tussen Amerongen en Schoonhoven) Een hele uitdaging, maar smaakte naar meer”, vertelt Gerard van der Veer manager materiaal bij GMB vol trots. “Om sneller te gaan en samen te leren met branchegenoten hebben we ENI opgericht. Door kennis en kunde met elkaar te delen hebben we al vele mooie duurzame werkzaamheden kunnen uitvoeren.”
Learning by doing
GMB heeft als bedrijfsdoelstelling dat ze in 2030 circulair willen zijn. Voor het materiaal betekent dit dat er vanaf dat moment geen verbrandingsmotoren meer in gebruik zijn. Ze zijn voortvarend aan de slag gegaan. In 2019 werd er voor het eerst duurzaam materiaal ontwikkeld. Dat resulteerde vervolgens in de eerst een elektrische 26-tons kraan die in 2021 ingezet werd. Deze draaide als eerste op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg. Inmiddels zijn er vijf elektrische kranen in gebruik.
In 2020 is er gestart met de pilot ‘Duurzame Brandstofketen’. In twee jaar tijd is de uitstoot van CO2 , NOx en fijnstof aanzienlijk verlaagd. Daarnaast is overtollig biogas van waterzuiveringen omgezet tot duurzame brandstof voor lokale bouwplaatsen. Voor dit project waarbij 80.000 liter diesel is bespaard ontving GMB de InfraTech Innovatieprijs 2023.
Voor biomassa behaalde GMB BioEnergie het certificaat Better Biomass. Dit internationale keurmerk wordt verstrekt aan organisaties die kunnen aantonen dat de biomassa die zij produceren, verwerken, verhandelen of gebruiken op een duurzame wijze is verkregen en verwerkt door de gehele handelsketen. Al deze activiteiten hebben ertoe geleid dat GMB de hoogste score op de CO2-Prestatieladder heeft behaald.
Waterstof op de bouwplaats
De eerst kennismaking met waterstof bij materiaal was voor Gerard de waterstoffiets van Pragma Indutries. De Franse duurzame fiets ontving hij van zijn werkgever en werd ingezet om waterstof op de kaart te zetten bij GMB. Door de inzet van de fiets kon waterstof tastbaar worden gemaakt. Deze missie is geslaagd en de fiets krijgt een tweede leven. De fiets is door Gerard tijdens de Dutch Hydrogen Days geschonken aan Alles over Waterstof. De fiets zal nu gebruikt worden bij presentaties en studiemateriaal voor studenten.
Bij het dijkversterkingsproject Wolferen – Sprok is er door GMB voor het eerst op een bouwplaats gewerkt met een waterstofaggregaat. Samen met de partners Ploegam en Dura Vermeer wordt het elektrisch materieel opgeladen met waterstof. Genpower plaatste hiervoor op de bouwplaats een 90 kVA aggregaat.
“Het was een zeer leerzame pilot. Het gebruik van waterstof brengt weer andere uitdagingen met zich mee, zoals het aanvragen van (bouw)vergunningen en veiligheidseisen. Een nadeel is op dit moment nog wel de hoge operationele kosten. Tijdens deze pilot is een waterstof brandstofcel aggregaat gebruikt om elektrisch materieel op te laden. Circa 10.000 kWh is in een periode van vier weken opgewekt.”
Gerard van der Veer, manager materiaal bij GMB
Elkaar versterken in de infrasector
Sinds de oprichting van het Emissieloos Netwerk Infra (ENI) hebben ruim 40 bedrijven zich aangesloten bij deze netwerkorganisatie. De initiatiefnemers willen de energietransitie versnellen om te zorgen dat er gebouwd blijft worden. Bedrijven hebben behoefte aan een aanpak die daadwerkelijk leidt tot een daling van de Total Costs of Ownership (TCO) om een realistisch investeringsklimaat te scheppen wat betreft nieuw emissieloos materieel. Daarbij willen de betrokken partijen voorkomen dat technologie achter gaat lopen op beleid, door in de sector te lang met individuele pilots door te gaan.
“De ENI is een tijdelijke organisatie. Het is een handrekening naar branche partijen waaronder bijvoorbeeld Bouwend Nederland om vanaf 2028 de geleerde kennis te gebruiken. Wij denken dat emissieloos werken dan de standaard is in Nederland”, aldus Gerard.
In onderstaande animatie wordt door ENI uitgelegd hoe de zero emissie energiemix op de bouwplaats eruit gaat zien.
0 reacties