Een doorbraak in het duurzame vrachtvervoer over de weg: het Duitse energiebedrijf GP JOULE heeft een raamovereenkomst met Clean Logistics gesloten voor levering van 5.000 vrachtwagens van 40 ton op waterstof. Het is momenteel ‘s werelds grootste contract voor de levering van zware waterstof-elektrische vrachtwagens. GP JOULE zal de voertuigen, inclusief de groene waterstofinfrastructuur, beschikbaar gaan stellen voor haar logistieke- en retailklanten.

De bestelde vrachtwagens zijn nieuwe voertuigen. Clean Logistics gaat de zware trekkers zonder aandrijflijn uitrusten met brandstofcel-, accu- en waterstoftanksystemen. Ook worden de voertuigen voorzien van een speciaal ontwikkelde as met wielnaaf-elektromotoren en het speciale “HyBoss” besturingssysteem.

“Het revolutionaire aan de samenwerking tussen een elektriciteits- en waterstofproducent als GP JOULE en een vrachtwagenfabrikant als Clean Logistics is dat zware mobiliteit nu onderdeel wordt van de nieuwe, duurzame energie-economie”

Ove Petersen, CEO en mede- oprichter van GP JOULE
Oplossing voor het kip-en-ei probleem
© GP Joule

GP JOULE verzorgt alles dat nodig is om de vrachtwagens te laten rijden: het zorgt voor de productie en inkoop van groene waterstof uit hernieuwbare energiebronnen, bouwt en exploiteert waterstoftankstations en stelt de vrachtwagens ter beschikking aan haar klanten. GP JOULE lost zo het kip-en-ei probleem op door zowel de aanleg van een tankstationnetwerk als het op de markt brengen van de voertuigen te verzorgen. GP JOULE biedt de waterstoftruck in combinatie met de groene waterstof aan op gebruiksbasis en is daarmee de full-service provider voor emissievrije duurzame transportkilometers in het vrachtverkeer.

325.000 ton CO2-besparing per jaar

Met een jaarkilometrage van 100.000 kilometer en 25 liter diesel per 100 kilometer stoot een enkele vrachtwagen meer dan 65 ton CO2 per jaar uit. De vloot van 5.000 waterstoftrucks zal zo meer dan 325.000 ton CO2 per jaar kunnen besparen.

Categorieën: Geen categorie

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: