Afgelopen week is in Londen de Shell Eco-Marathon verreden. In deze prestigieuze internationale race, gaan studenten gaan de uitdaging aan om een voertuig te ontwerpen dat zo ver mogelijk kan rijden op het equivalent van 1 kWh, 1 m3 of 1 liter brandstof.

In de wedstrijd wordt onderscheid gemaakt in 3 verschillende aandrijvingen: verbrandingsmotor, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Daarnaast bestaan er 2 voertuigcategorieën: Urban Concept en Prototype.

Tien Nederlandse teams, die voornamelijk gebruik maken van waterstof en batterij-elektrisch deden ook mee. Ze hebben het met hun zelfontwikkelde, energiezuinige voertuigen opgenomen tegen ruim 160 teams uit 25 landen.

Urban Concept

In de categorie Urban Concept en waterstof-elektrisch aangedreven, heeft het Green Team van de Universiteit Twente de eerste prijs behaald. Met een resultaat van 242km/m3 bleven zij de nummer 2, Aalborg University uit Denemarken bijna 30 kilometer voor. HAN Hydromotive van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) werd knap derde, met slechts 2 minder afgelegde kilometers dan de nummer 2.

Prototype

Het team van de TU Delft, Eco-Runner, werd derde in de categorie Prototype en waterstof-elektrisch aangedreven. Ze legde met hun innovatieve voertuig een afstand van 670 km af op 1 m3 waterstof. Nummer één werd het team H2politO van de Politecnico di Torino uit Italië met maar liefst 937 km/m3 . Hiermee verbeterde ze het oude record uit 2017, dat op 880 km/m3 stond.

Alle uitslagen van de Shell Eco-marathon Europe 2019 vind je hier.


Bron: Shell Eco-marathon Europe 2019
Foto: Green Team Twente

Categorieën: Wedstrijd

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: