De evaluatie van de proefritten in februari jl. met de waterstoftrein van Alstom tussen Groningen en Leeuwarden waren heel positief. De provincie Groningen heeft daarom besloten om bij toekomstige uitbreiding of aanpassingen van het spoor in Groningen waterstof treinen te gaan inzetten.

Proef

De waterstoftrein van Alstom is begin 2020 twee weken lang uitvoerig getest op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. De testritten vonden ‘s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliepen zonder problemen. Het tanken met waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren.

Halvering geluidsintensiteit

DEKRA Rail heeft bij Zuidhorn metingen uitgevoerd in de avond en nacht om objectief het verschil in omgevingsgeluid te kunnen vaststellen. Uitgedrukt in het overall dB(A) geluidniveau blijkt dat de iLint globaal 2 tot 3 dB(A) stiller is dan de huidige dieseltrein. Dit bij een snelheid tussen 80 en 110 km/h. Een verschil van 2 tot 3 dB(A) is door het menselijk oor waarneembaar. Een verlaging van 3 dB(A) is een halvering ten opzichte van de huidige dieseltreinen.

Toekomst

Uit het evaluatierapport blijkt dat de waterstoftrein een volwaardig alternatief voor de dieseltrein die op dit moment in de provincie Groningen rijdt. De uitkomsten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Dit kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal of Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over een paar jaar in de reguliere dienstregeling gaan rijden. 


Bron: Provincie Groningen

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *