Europese fabrikanten van vrachtwagens, brandstofcellen en waterstof tank stations hebben de handen in een geslagen in het project H2Haul. Ze gaan gezamenlijk waterstof vrachtwagens en tankstations ontwikkelen en testen in de praktijk.
Vrachtwagens en tankstations
IVECO, FPT Industrial en VDL ETS zullen drie verschillende types waterstof elektrische vrachtwagens gaan ontwikkelen die nodig zijn om emissievrij vrachtverkeer over langere afstanden mogelijk te gaan maken. De benodigde brandstofcel systemen zullen geleverd worden door ElringKlinger, Hydrogenics, en Powercell.
16 exemplaren van de ontwikkelde vrachtwagens zullen ook daadwerkelijk gaan rijden. In België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zullen ze in de alledaagse praktijk gebruikt gaan worden.
Er worden in het project ook nieuwe innovatieve waterstof tankstations ontwikkeld. Deze stations zullen de vrachtwagens snel en met hoge capaciteit kunnen laden.
Doel van het project
Doel van het project is om aan te tonen hoe waterstof elektrische vrachtwagen een alternatief kunnen zijn voor diesel vrachtwagens: een vergelijkbare actieradius en laadcapaciteit als maar dan emissievrij.
Ook vormen de vrachtwagens een goed alternatief voor batterij aangedreven vrachtwagens. Deze hebben slechts een actieradius van ca. 100 km voordat ze weer voor langere tijd aan de laadpaal moeten.
Veel partijen betrokken
Naast de al genoemde partijen, zijn ook Air Liquide, Eoly, H2 Energy, Hydrogen Europe, IRU Projects, THINKSTEP, en het Belgisch/Nederlandse WaterstofNet bij het project betrokken.
Waterstofnet zal de Life Cyle Costs van de waterstof vrachtwagens gaan analyseren. Ook zullen ze een roadmap ontwikkelen voor zwaar transport in Europa.
0 reacties