Honda Motor heeft technische specificaties van de Honda Next Generation Fuel Cell Module en Honda Fuel Cell Power Generator vrijgegeven. Volgens het bedrijf zijn in vergelijking met het huidige model de kosten met de helft verlaagd, de duurzaamheid meer dan verdubbeld en de vermogensdichtheid verdrievoudigd. De verwachting is dat de massaproductie van de Fuel Cell Power Generator start in 2026 en de Fuel Cell Module een jaar later.
Honda Next Generation Fuel Cell Module

De huidige FC-module is ontwikkeld in samenwerking met General Motors en geïnstalleerd in CR-V. De nieuwe generatie is zelfstandig door Honda ontwikkeld. Naast het bereiken van een nominaal vermogen van 150 kW, zal de Honda Next Generation Fuel Cell Module de helft van de productiekosten en meer dan het dubbele van de duurzaamheid hebben in vergelijking met het huidige model. Bovendien werd de module verkleind door de volumetrisch vermogensdichtheid meer dan drie keer te verhogen. Het wordt hiermee flexibeler voor het installeren in toepassingen.
Volgens de specificaties van Honda zal de module een maximaal rendement van 59,8% bieden met een volumetrische dichtheid van 0,5 kW/liter en een totaal volume van 300 liter. Onderaan dit bericht staat de volledige technische specificatie.
Honda Fuel Cell Power Generator

Het stationair back-upsysteem van Honda is in staat is om van waterstof afgeleide, schone elektriciteit te leveren aan grote faciliteiten zoals fabrieken en kantoren. Het compacte formaat van de Honda brandstofcelgenerator is gerealiseerd door de optimalisatie van het ontwerp van het koelsysteem en de interne lay-out. De 250 kW-generator, die in samenwerking met GM is ontwikkeld, start in slechts 10 seconden op. Er kunnen maximaal vier units in serie worden geschakeld waarmee een totaal van 1 MW bereikt wordt.
Technische specificatie
Gebruik | Back-up stroomgenerator |
Uitvoer | Maximaal vier eenheden van 250 kW (1.000 kW in totaal) kunnen in serie worden geschakeld Het kan parallel worden geconfigureerd op basis van 4 eenheden om een totale capaciteit van 1.000 kW te overschrijden |
Nominale spanning | AC 200-480V, 3-fasen, 4-draads systeem |
Conforme normen | ANSI/CSA FC1 / IEC 62282-3-100 |
Opstarttijd | Binnen 10 sec |
Installatie omgeving | Temperatuur: -25°C – +45°CHoogte: MAX 2.000m / Gegarandeerde prestaties 1.000m |
Geluidsniveau | 76 dBA (@7m) of minder |
Uitlaat | Nulemissie (geen CO2, NOx) |
Specificaties Honda Next Generation Fuel Cell Module
Maximale output (netto) | 150 kW |
Uitgangsspanning | 450 – 850 V |
Maximale efficiëntie (netto) | 59.8 % |
FC-koelmiddel | Honda origineel FC-koudemiddel |
Samenstelling van waterstofgas | Gelijk aan ISO 14687 |
Laagspanning voeding | Gelijkstroom 24V |
Module Afmetingen | DC24V B730 x D580 x H700 mm |
Volume ・ Volumetrische dichtheid | 300 L ・ 0.50 kW/L |
Gewicht ・ Gewichtsdichtheid | 250 kg ・ 0,60 kW/kg |
Temperatuur tijdens gebruik | -30°C – +60°C |
Bewaar temperatuur | -40°C – +60°C |
Maximale hoogte | 3.500 m boven zeeniveau |
Classificatie tegen binnendringen | Gelijk aan IP67 |
CAN-communicatiestandaard | ISO11898 |
Protocol communicatie | SAE J1939 / Honda Hi-Speed CAN (selecteerbaar) |
Compatibele communicatiesnelheden | 500 kbps |
Bron: Honda
1 reactie
Frank Conijn · 24 februari 2025 op 14:00
Het lijkt me van wel, maar deze vraag wordt niet beantwoord in het artikel: krijgen brandstofcelauto’s met deze verbeterde technieken ook een veel groter rendement?