Honda R&D ontwikkelt een regeneratief brandstofcelsysteem dat in de ruimte geproduceerde waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken. Het gaat de waterelektrolysesysteem met hoge drukverschil testen op het International Space Station in samenwerking met Sierra Space en Tec-Masters.

Bekijk onderstaande een video over het regeneratieve brandstofcelsysteem van Honda

Honda heeft haar tientallen jaren expertise op het gebied van waterstofbrandstofceltechnologie ingezet om een regeneratief brandstofcelsysteem te ontwikkelen. Het systeem kan continu zuurstof, waterstof en elektriciteit produceren. Op ISS zal overdag zijn elektriciteit uit zonne-energie halen. Daarnaast zal Honda’s waterelektrolysesysteem met hoge drukverschil dan waterstof en zuurstof uit water produceren.

Tijdens de nachten, wanneer de maan geen zonlicht ontvangt, zal een deel van de zuurstof worden gebruikt voor astronauten om te ademen. Met de resterende zuurstof en de geproduceerde waterstof wordt vervolgens door de brandstofcel elektriciteit gemaakt.

Nadat de brandstofcellen elektriciteit hebben opgewekt, is het enige bijproduct water, dat weer wordt gerecycled in het waterelektrolysesysteem om een gesloten energiecyclus te creëren. Er word zo een ‘gesloten’ circuit gecreëerd.

Door het lichtgewicht en compacte ontwerp van het waterelektrolysesysteem is transport naar de maan mogelijk. Het systeem gebruikt geen mechanische compressie, waardoor de betrouwbaarheid voor langere missies wordt verbeterd. De gasopslag is onder hoge druk in kleinere containers.


Bron: Honda

Categorieën: Brandstofcellen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *