Vandaag is de waterstof boot van Hydro Motion gedoopt. Dit gebeurde voor de Nieuwe Kerk in Den Haag. De ‘Mira’ zal uitgerust worden met oa een vloeibare waterstoftank. Hiermee wil het team de toepasbaarheid van vloeibare waterstof (LH2) in de scheepvaart demonstreren. De boot zal begin juli meedoen aan de Monaco Energy Boat Challenge.
Sinds 2014 doet het Hydro Motion team, gevormd door studenten van de TU Delft, al mee aan deze competitie. Eerst met een zonnepaneel aangedreven boot. Later is de overstap gemaakt naar een waterstof aangedreven boot. Het team wil hiermee aan de wereld tonen wat waterstof als energiedrager te bieden heeft.
Vloeibare waterstof
Dit jaar gaat het team weer een stap verder door de ‘Mira’, naast een accupakket en waterstof gastanks, ook te voorzien van een tank met daarin vloeibare waterstof (LH2). Deze stap brengt echter grote uitdagingen met zich mee. Zo dient de vloeibare waterstof onder het kookpunt van -253 °C gehouden te worden. Ook dient aan boord, voor gebruik, de waterstof weer op de juiste temperatuur gebracht te worden zodat deze als waterstofgas gebruikt kan worden in de brandstofcel.
Test-fase
In een TED-talk achtige ambiance werd het publiek vandaag meegenomen in de uitdagingen die het Hydro Motion team heeft overwonnen en de stappen die de komende maanden nog genomen gaan worden voordat de boot aan de race kan verschijnen.
Zo is de tank waarin de vloeibare waterstof aan boord zal worden opgeslagen, nog niet af. Deze wordt momenteel nog ergens in het buitenland geproduceerd. Gelukkig kan de boot ook op de accu’s en op de waterstof uit de gastanks varen, zodat de eerste tests kunnen beginnen.
Gedoopt
Vandaag werd de boot voor het eerst getoond aan het publiek en gedoopt. Uiteraard waren wij daarbij. We wensen het team veel succes de komende maanden en kijken uit naar de race!
0 reacties