Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft heeft in Monaco een geweldige prestatie geleverd door met een vliegende waterstofboot alle andere deelnemers met batterij aangedreven boten te verslaan. Het team, bestaande uit 23 studenten, heeft binnen een jaar tijd een boot ontworpen, gebouwd, getest én gewonnen in de Monaco Open Sea Class 2023. 

Het winnende team

Met 23 ambitieuze studenten van negen verschillende studierichtingen ging het Hydro Motion Team de uitdaging aan. Binnen een jaar tijd ontwerpen, bouwen, testen én racen ze een vliegende boot, aangedreven door waterstof. Het team wil klimaatuitdagingen aanpakken door de grenzen van duurzame technologie te verleggen en om zo de mogelijkheden voor de maritieme industrie te demonstreren. Elk jaar worden de nieuwste duurzame technologieën verkend en geïmplementeerd met de kennis en hulp van experts en alumni. Hiermee willen ze de “technologieën van de toekomst” toepasbaar maken voor het heden. Met het winnen van de wereldtitel laat het team zien dat de implementatie van waterstof in de maritieme sector nu al mogelijk is. 

Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, foilt of “vliegt” de boot dit jaar. Belangrijk hiervoor zijn de hydrofoils onder de boot, ook wel draagvleugels genoemd. Vanaf 25 km/h zal de boot opstijgen uit het water en zullen alleen de draagvleugels en de propeller onder water zitten. Doordat de boot als het ware boven het water vliegt, neemt de weerstand flink af waardoor de boot efficiënter vaart. Ook zijn er dit jaar winglets aan het uiteinde van de draagvleugels waardoor de boot nog minder weerstand ervaart en dus efficiënter is. 

Manoeuvrability Challenge

Afgelopen weekend deed het studententeam mee aan de Monaco Energy Boat Challenge. Dit is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. De eerste uitdaging was de Manoeuvrability Challenge.

In dit onderdeel moest het team een ingewikkeld parcour in de haven afleggen. In deze opdracht lag de nadruk op het wendbare ontwerp van de boot in combinatie met de precisie en behendigheid van de piloot. Het team behaalde in dit onderdeel de tweede plek met een tijd van 3 minuten en 9 seconden.

Endurance Challenge

De volgende dag stond de tweede challenge op het programma. In deze uithoudingsvermogenwedstrijd moest het team vier uur lang een zo groot mogelijke afstand afleggen, door zo veel mogelijk rondjes te varen op de open zee. Deze wedstrijd gaf de studenten de mogelijkheid om de ware potentie van waterstof ten opzichte van batterijen te demonstreren.

Na ruim twee uur trok de wind echter aan en kwamen er hoge golven. Zowel de boot van het studententeam als de meeste commerciële boten hadden moeite met de golven. Uiteindelijk hebben daarom de meeste teams, waaronder het team uit Delft, ervoor gekozen terug te trekken naar de haven. Het aantal rondjes dat de studenten op dat punt hadden gevaren was genoeg om voor de rest te blijven en eerste te worden. Het TU Delft Hydro Motion Team wist in twee uur en drie kwartier tijd veertien rondjes af te leggen, wat gelijk staat aan 78 kilometer.

Speed Challenge

Het laatste onderdeel was de Speed Challenge; zo snel mogelijk 16 zeemijl afleggen (30 km). Deze wedstrijd was een grote uitdaging voor het team, aangezien batterijen gemakkelijker meer energie in korte tijd kunnen vrijgeven in vergelijking met waterstofbrandstofcellen. Net als voorgaande dag stond er hoge golven en stroomde het water onophoudelijk de boot in en al snel ontstonden er technische problemen als gevolg van de enorme hoeveelheid water die ze binnenkregen. De boot moest teruggesleept worden naar de haven. Wegens veiligheid voor de piloten is er in overleg met de wedstrijdleiding besloten om niet meer uit te varen.

Desondanks, waren de prestaties van de voorgaande dagen voldoende om wereldkampioen te worden. Het studententeam heeft hiermee laten zien dat het mogelijk is om met een team van gedreven studenten in één jaar tijd een foilende waterstofboot te ontwerpen, bouwen, testen en succesvol te racen. Zo laat het team zien wat de potentie is van waterstof in de maritieme sector.

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *