Voor alles dat elektrisch rijdt en meer actieradius nodig heeft


Alles wat elektrisch rijdt, wordt traditioneel van stroom voorzien door batterijen. Maar wat nou als batterijen onvoldoende capaciteit hebben om de dag door te komen en laden te lang duurt? Daarvoor hebben we een alternatief ontwikkeld: De Waterstof Range Extender.



Wat is een Waterstof Range Extender ?



Traditioneel elektrisch voertuig

De meeste elektrische voertuigen worden door accu’s van elektriciteit voorzien. Dit werkt als volgt:

De accu wordt via een laadstation opgeladen uit het stroomnet. Dit heeft echter een aantal nadelen:

  • Er kan relatief weinig energie worden meegenomen;
  • Hierdoor heeft het voertuig een mindere actieradius en/of motovermogen in vergelijk tot fossiel aangedreven voertuigen;
  • De accu moet vaak urenlang opladen;
  • De accu bevat zeldzame metalen;
Elektrisch voertuig met waterstof range extender: meer energie aan boord en sneller ‘tanken’

Bij een elektrisch voertuig met range extender komt de benodigde elektriciteit voornamelijk uit een brandstofcel. Deze cel zet aan boord van het voertuig Waterstofgas (H2) om in elektriciteit. Bij deze omzetting komt verder alleen (zuiver) water vrij. Er is nog steeds een accu nodig voor piekvermogen en regenereren van remenergie, maar deze is veel kleiner:

Door het gebruik van de range extender:

  • Kan er veel meer energie worden meegenomen, want energie in waterstof is aanzienlijk compacter en lichter dan de vergelijkbare hoeveelheid energie in accu’s.
  • Hierdoor kan het voertuig voldoende actieradius en/of motorvermogen krijgen, deze is vergelijkbaar met fossiel aangedreven voertuigen;
  • De waterstof cilinder aan boord is in een paar minuten weer gevuld òf verwisseld;
  • Er is een veel kleinere accu nodig, en wellicht in de toekomst helemaal niet meer;

Maar laten we eerlijk wezen, momenteel zijn er ook nog wel nadelen:

  • De omzetting van waterstof is momenteel nog minder efficiënt, de techniek is echter nog volop in ontwikkeling;
  • De beschikbaarheid van de waterstof is, door dat er weinig toepassingen zijn, momenteel nog beperkt, een kip-en-ei verhaal. Maar dit verbetert wel snel;
  • Nu nog niet in alle voertuigen nodig, maar wel waar beperkte ruimte is, waar veel gevraagd wordt van actieradius of motorvermogen: bezorg scooters en bakfietsen, motorfietsen, vrachtwagens en bussen. Onze step is daarom alleen een prove-of-concept om vanuit daar op te schalen.


HydroRange Range Extender gemonteerd op een elektrische step

Samen met de Hogeschool Arnhem Nijmegen hebben onze eigen Waterstof Range Extender ontwikkeld: de HydroRange. Deze ontwikkeling is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van Oost NL. Als Proof-of-Concept hebben we de HydroRange gemonteerd op een elektrische step.

De Range Extender is echter geschikt voor elke elektrisch voertuig. Van e-step tot e-motorfiets en van golfkar tot bijvoorbeeld bezorgbus voor stadsdistributie.



HydroRange Range Extender gemonteerd in een elektrische bakfiets

Als vervolg op de elektrische step, hebben we in 2021 de HydroRange Range Extender ingebouwd in een elektrische bakfiets: de HydroCargo. In dit systeem zorgt waterstof voor een een verdubbeling van de actieradius van de fiets. Bovendien kan de lege waterstoftank in ca 30 seconden weer wordt gevuld.

Deze bakfiets wordt ook in de praktijk getest. Stad distributeur De Groene Rijders gebruikt deze duurzame waterstof bakfiets voor de bezorging van pakketten in de regio Arnhem.