De Oostenrijkse spoorwegbeheerder ÖBB heeft ’s werelds eerste spoor gelegd met rails die vervaardigd zijn met behulp van een technologie op basis van waterstof. De “groene” rail bestaat uit een mengsel van schroot en waterstofgereduceerd zuiver ijzer. Voestalpine heeft de rails geproduceerd in zijn HYFOR-proeffabriek in Donawitz.

“De productie van hoogwaardige, CO2-gereduceerde staalsoorten is één van de grootste technologische uitdagingen in de overgang naar groene staalproductie. Als ‘s werelds toonaangevende aanbieder van complete spoorweginfrastructuursystemen is het onze missie om duurzame en trendsettende oplossingen te creëren voor de mobiliteit van morgen.”

Franz Kainersdorfer, hoofd van de afdeling metaaltechniek en lid van de raad van bestuur van voestalpine AG

Voestalpine is wereldmarktleider op het gebied van spoorweginfrastructuursystemen en onderzoekt de mogelijkheden om CO2 te reduceren. De eerste stappen zijn gezet bij het vervaardigen van spoorrails. De rails bestaat uit een mengsel van schroot en waterstofgereduceerd zuiver ijzer. De grondstof werd omgesmolten in de eigen TechMet-onderzoeksstaalfabriek (Technikum Metallurgie) en vervolgens verwerkt tot de afgewerkte rail in de naburige spoorwalserij. Zoals alle rails die door Voestalpine worden geproduceerd, is de rail op basis van waterstof bijzonder hard en zeer slijtvast.

De nieuwe rails werd gelegd tijdens bouwwerkzaamheden in de buurt van het centraal station van Linz. Hier voert ÖBB werkzaamheden uit als onderdeel van een viersporige uitbreiding van de westelijke lijn tussen Wenen en Wels. 


Bron: Voestalpine

Categorieën: Industrie

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *