Energy Observer Developments (EODev) zal in september op het Cannes Yachting Festival zijn REXH2-oplossing voor de scheepvaart presenteren. De REXH2 is geïnstalleerd in de elektro-waterstofboot van HYNOVA Yachts. Op deze plezierboot is ruimte voor 12 passagiers.

Energy Observer

De afgelopen maanden is de door EODev en Toyota ontworpen Range EXtender Hydrogen (REXH2) uitvoerig getest op de catamaran Energy Observer. Het elektrisch aangedreven schip van de toekomst maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en is 100% zelfvoorzienend. Met innovatieve technologie bewijst de Energy Observer dat een schonere wereld een realistisch doel is. De REXH2 heeft de test goed doorstaan in reële omstandigheden aan boord van Energy Observer over meer dan 7.000 zeemijlen op onder andere de Atlantische Oceaan.

Range EXtender Hydrogen (REXH2)

De REXH2 is een modulaire oplossing die is ontwikkeld rond de nieuwste generatie brandstofcellen van Toyota en maakt mobiliteit over zee en rivieren mogelijk zonder CO2-uitstoot. De op maat gemaakte toepassing zorgt voor de voortstuwing en/of bediening van boordsystemen met waterstof.

De Range Extender is emissievrij en stil in gebruik. De hybride waterstof elektrische technologie heeft voordelen ten opzicht van alleen een batterijsysteem. Ten eerste is er een enorm gewichtsbesparing en ten tweede een voordelig energieverbruik.

HYNOVA

De HYNOVA 40 is een 12 meter lange boot met een capaciteit van 12 passagiers. Het is de eerste plezierboot die is uitgerust met de REXH2. De elektriciteit die aan boord van de HYNOVA 40 wordt opgewekt door de brandstofcel wordt rechtstreeks gebruikt om de voortstuwingsketting van de boot via een elektromotor te voeden.

De HYNOVA 40 heeft in deze eerste configuratie drie tanks met een totale capaciteit van 22,5 kg waterstof gecomprimeerd tot 350 bar. De brandstofcel kan tot 80 kW leveren aangevuld met drie LiFePO-technologiebatterijen van 44 kW.


Bron: Energy Observer Developments

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *