Hyundai en Iveco presenteren tijdens IAA Transportation 2022 de eDaily waterstof bestelbus met een actieradius van 350 km. Komend jaar komt de bus voor een kleien groep klanten beschikbaar.

In juli van dit jaar kondigden Hyundai en Iveco al een samenwerkingsverband aan. Hyundai levert de waterstof technologie van hun eigen merk HWTO en Iveco de bestelbus waarin de technologie wordt gemonteerd. HTWO levert de waterstof installaties ook al voor de Hyundai Xcient waterstofvrachtwagen en de NEXO-waterstofauto.

350 km

De eDaily FCEV is uitgerust met een 90kW brandstofcel systeem en een elektrische motor met een vermogen van 140kW. Daarnaast is de bus uitgerust met zes waterstoftanks een capaciteit van 12 kilogram waterstof. Daarmee krijgt de bestelbus volgens de fabrikant een actieradius van 350 kilometer. Tanken gebeurt op 350 Bar, in 15 minuten zijn de tanks weer gevuld. Er kan maximaal 3 ton aan vracht vervoerd worden. Hiermee kan de bestelbus in potentie een serieus duurzaam alternatief voor de dieselbus gaan vormen.

“Op basis van dit prototype streven we ernaar om tegen het einde van volgend jaar een kleine serie FCEV-bestelwagens uit te rollen om te testen bij geselecteerde klanten”

Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group
Doorbraak blijft vooralsnog uit

Het is niet het eerste ontwerp van een waterstofbus. al eerder presenteerden renault, Opel en ook Citroen een bus op waterstof. Een doorbraak blijft echter tot op heden uit. En dat is vreemd. Want een waterstofbus is een duurzaam alternatief voor de diesel en de batterij- electrische bus. Het voertuig is veel sneller (ook tussen de bedrijven door) getankt, heeft een aanzienlijk bereik en met een draagvermogen van 3 ton kan het ook voldoende meenemen.

Echter is ook voor deze bus nog niet bekend of en zo ja wanneer deze in massaproductie komt. Wellicht dat de beschikbaarheid van waterstof tankstations nog een probleem vormt.


© foto : Hyundai

Categorieën: bestelbus

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: