Hyundai gaat als pilot de komende weken een waterstofbus als lijnbus inzetten in München. In West-Australië heeft Hyzon’s waterstof touringcar de tests goed doorstaan bij Fortescue Metals. Binnenkort worden er 10 bussen afgeleverd voor vervoer van werknemers.

Elec City Fuel Cell-bussen

Het is niet voor het eerst dat Hyundai de Elec City-bus test. De waterstofbus wordt sinds 2019 commercieel ingezet in Zuid-Korea. Daar rijden al ruim honderd exemplaren rond. Ze gaan nu een pilot starten met twee busmaatschappijen in Duitsland. Op welke lijnen Hyundai de bussen gaat inzetten in niet bekend gemaakt. Er zijn plannen om de proef later dit jaar uit te breiden met vier extra busmaatschappijen. Met het doel om vervoerders- en passagiersfeedback op te halen. Hyundai wil de bussen na de pilot commercieel gaan inzetten in Europa.

Hyundai’s Elec City-bus heeft een 180kW brandstofcelsysteem, bestaande uit twee losse 90kW-cellen. Deze worden via vijf waterstoftanks, die op het dak liggen, van waterstof voorzien. Deze tanks hebben een maximale capaciteit van 34 kg, wat goed zou zijn voor ruim vijfhonderd kilometer aan actieradius. 

“Met onze toonaangevende brandstofceltechnologie laat Hyundai Motor zien hoe in serie geproduceerde Elec City Fuel Cell-bussen helpen de CO2-uitstoot te verminderen en tegelijkertijd bijdragen aan schone mobiliteit. Met behulp van deze tests kunnen we onze waterstof-elektrisch aangedreven stadsbussen verder ontwikkelen.”

Martin Zeilinger, Executive Vice President en Hoofd van cv Development Tech Unit
Hyzon

Sinds augustus vorig jaar heeft een waterstof brandstofcel aangedreven touringcar van Hyzon in de Pilbara-mijnregio van West-Australië testgereden. In deze regio lopen de zomertemperaturen behoorlijk op, maar dat heeft geen negatieve invloed op de brandstofcel gehad. Er is totaal 15.000 kilometer afgelegd en de bus heeft een actieradius van 800 kilometer. Hoe de bus aan zijn waterstof komt is niet bekend gemaakt. De vervanger van de traditionele dieselbus is ingezet in de Christmas Creek ijzerertsmijn voor het vervoer van werknemers.

Fortescue heeft zich ten doel gesteld, als leider in de adoptie van nieuwe en opkomende technologieën, om tegen 2030 netto-nul emissies te hebben. De mobiele vloot van het bedrijf heeft een dieselverbruik van 400 tot 450 miljoen per jaar en daar is met waterstof, als vervangende brandstofbron een flinke CO2 reductie te behalen.

Er zijn door Fortescue Metals Group tien op maat gemaakte Hyzon touringcars besteld voor de mijnhub Christmas Creek. De Hyzon-bussen zullen ‘s werelds eerste waterstof aangedreven touringcarvloot markeren.

Bron: Hyundai

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *