Hyundai Motor Company heeft bekend gemaakt dat haar vloot van 47 XCIENT Fuel Cell heavy-duty trucks in Zwitserland in twee jaar tijd meer dan 5 miljoen km hebben gereden. Het bedrijf zegt klaar te zijn voor grootschalig commerciële inzet van haar duurzame trucks in Europa.

Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) werd in 2019 opricht door Hyundai Motor in samenwerking met het Zwitserse bedrijf H2 Energy en het groene waterstofproductiebedrijf Hydrospider. Vanaf 2020 exporteerde Hyundai 47 XCIENT waterstofaangedreven, emissievrije commerciële vrachtwagens naar 23 Zwitserse bedrijven. Deze vrachtwagens zijn in real-life klantbedrijven in gebruik genomen voor logistiek, distributie en supermarktafhandeling. Met deze duurzame vrachtwagens zijn totaal 5 miljoen km in de Zwitserse bergen afgelegd.

“De mijlpaal die we in Zwitserland hebben bereikt bieden goede inzichten aan veel landen die zich voorbereiden op de overgang naar een duurzame waterstofmaatschappij. Op basis van deze bewezen staat van dienst van succesvolle operaties in Zwitserland, zullen we dit bedrijf in heel Europa uitbreiden.”

Mark Freymueller, Senior Vice President en Head of Commercial Vehicle Business Innovation bij Hyundai Motor Company

De XCIENT Fuel Cell is uitgerust met een 180 kW waterstof brandstofcelsysteem met twee 90 kW brandstofcel stacks. De duurzaamheid van het systeem en de algehele brandstofefficiëntie van het voertuig zijn afgestemd op de eisen van klanten van het commerciële wagenpark. De 350 kW sterke e-motor met een maximumkoppel van 2.237 Nm maakt dynamische rijprestaties mogelijk. De zeven grote waterstoftanks bieden een gecombineerde opslagcapaciteit van ongeveer 31 kg brandstof, terwijl een set van drie batterijen met 72 kWh de prestaties ondersteunt. De actieradius is meer dan 400 km per lading in reële omstandigheden. Het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

In augustus 2022 kondigde Hyundai Motor zijn succesvolle toetreding tot Duitsland aan en zegt nu klaar te zijn voor heel Europa. Wij kunnen niet wachten wanneer de eerste Hyundai waterstoftruck in Nederland gaan rijden.


Bron: Hyundai Motor Group

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *