HYVIA wil tegen het einde van 2021 drie modellen van lichte bedrijfsvoertuigen met waterstof-brandstofcelaandrijving op de markt brengen. Dit is een initiatief van de Renault Group en Plug Power. Daarnaast gaan ze waterstoftankstations aanbieden die worden geproduceerd in Flins in Frankrijk.

Expertise bundelen

Renault Group en Plug Power hebben hun krachten gebundeld. Plug Power is een wereldwijde leider op gebied van waterstof met meer dan twintig jaar ervaring met elektrolyse en een netwerk van meer dan honderd stations die samen meer dan veertig ton waterstof per jaar distribueren. Renault Group is sinds 2014 Europees leider op gebied van elektrische lichte bedrijfswagens en een pionier op gebied van lichte bedrijfswagens met waterstofaandrijving. In 2019 hebben ze geëxperimenteerd met de KANGOO Z.E. Hydrogen en de MASTER Z.E. Hydrogen.

Drie modellen eind 2021

HYVIA biedt tegen het einde van dit jaar de volgende drie lichte bedrijfswagens met brandstofcelaandrijving aan:

  • Master Van H2-TECH
    • een grote bedrijfswagen geschikt voor commercieel transport van goederen, met een actieradius van 500 km en een laadvolume van 12 m3
  • Master Chassis Cab H2-TECH
    • een grote bedrijfswagen met nog meer laadruimte (19 m3) en een actieradius van 250 km
  • Master Citybus H2-TECH
    • een minibus voor stedelijk verkeer geschikt voor maximaal vijftien passagiers en met een actieradius van circa 300 km.

Naast de bedrijfswagens biedt HYVIA oplossingen voor elektrolyse, mobiele opslagstations en vanaf 2021 ook waterstoftankstations. Deze waterstoftankstations zijn te huur of te koop.

Waterstof range extender

Deze voertuigen zijn gebouwd op een Dual Power-architectuur, oftewel ze worden aangedreven door zowel elektrische als uit waterstof gewonnen energie. De actieradius van de Master Van H2-Tech bedraagt 500 km, waarvan 100 km te danken is aan de elektrische energie en de rest aan de waterstof

De lichte bedrijfswagens zijn voorzien van een 33 kWh batterij, een 30 kW brandstofcel en waterstoftanks met een inhoud van 3 tot 7 kg, afhankelijk van de uitvoering. De brandstofcelsystemen bestaan uit de opslag en alle subsystemen die nodig zijn voor de toevoer en regeling van lucht en waterstof, bevochtiging en koeling.


Bron: Renault

Categorieën: BussenVrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *