Het Nederlands consortium HAPSS (Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System) steekt enkele honderden miljoenen aan publiek en privaat geld in een ambitieus project voor emissievrije luchtvaart. De groep wil commerciële vluchten met 40-80 zitplaatsen mogelijk maken op vloeibare groene waterstof. De eerste vlucht naar Londen is voorzien in 2028.

HAPSS is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking en opgezet door Unified International en InnovationQuarter. Zij werken samen met 17 bedrijven, waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum aan het verduurzamen van de luchtvaart. Het doel van het samenwerkingsverband is om over zes jaar een volledig op vloeibare waterstof aangedreven propellertoestellen af te kunnen leveren, geschikt voor 40 tot 80 personen en met een bereik van 750 kilometer.

De propellervliegtuigen krijgen waterstofcapsules in de staart van het toestel. Op dit moment wordt de brandstof nog in de vleugels opgeslagen. De waterstof wordt via speciale leidingen getransporteerd richting de motor en omgezet in elektriciteit. Met deze elektriciteit worden de propellers in beweging gebracht. Het systeem wordt in de eerste instantie ingebouwd in een bestaand turboprop-vliegtuig met 40-80 zitplaatsen, maar opschaalbaar naar grotere modellen. In 2025 moet het systeem op labschaal gereed zijn.

“Het klinkt makkelijker dan het is; het leidingwerk is bijvoorbeeld ook een complexe aangelegenheid. Wil je waterstof door leidingen vervoeren, dan moet je het goed onder controle houden met drukregelaars en compressoren. En er komt bovendien veel warmte vrij, daar moet je ook iets mee.”

Bert Klarus van InnovationQuarter

Er wordt in de luchtvaart al volop geëxperimenteerd met vliegen op waterstof. In 2024 wil ZeroAvia met een 19-zitter waterstofvliegtuigen gaan vliegen tussen Londen en Rotterdam. Ook Airbus werkt aan waterstoftechnologie voor hun toekomstige vliegtuigen. Hun horizon is echter wat verder weg en ligt rond 2035.


Bron: InnovationQuarter

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: