Deutsche ReGas en Höegh-LNG tekende deze week een principeovereenkomst voor het realiseren van “H2-Import-Terminal Lubmin”. De Duitse terminal wordt de eerste drijvende importterminal ter wereld voor de conversie op industriële schaal van groene ammoniak naar groene waterstof. De jaarlijkse waterstof productie zal ongeveer 30.000 ton zijn.
In 2026 moet de terminal in de haven van Lubmin in gebruik genomen worden. De gekraakte waterstof wordt in het bestaande waterstofkernnetwerk ingevoerd. De groene ammoniakkrakertechnologie die in de binnenvaartoplossing is ingebed, is ontwikkeld door Höegh LNG en dient als industriële pilot voor de conversie en het CO2-vrij maken van FSRU’s (floating storage and regasification units) in Duitsland. Deutsche ReGas zal de on-shore terminalinfrastructuur verzorgen, de algehele coördinatie van het gehele project, inclusief vergunningen en de marketing van de importcapaciteiten op de terminal.
“Het importeren van waterstof van mondiale producenten in het buitenland is de sleutel tot het bereiken van industriële decarbonisatie. Door bestaande maritieme infrastructuurelementen aan te passen met onze innovatieve kraakoplossing, kunnen we binnen de komende jaren toegang bieden tot kostenconcurrerende waterstof.
Erik Nyheim, CEO van Höegh LNG
Bron: Höegh LNG
0 reacties