Het Duitse cleantechbedrijf INERATEC heeft deze week ERA ONE officieel ingehuldigd, een Power-to-Liquid-fabriek voor de productie van e-Fuels en e-Chemicals. De fabriek in Frankfurt-Höchst is de grootste in zijn soort in Europa en zal jaarlijks tot 2.500 ton e-Fuels op basis van groene waterstof produceren. INERATEC is enkele weken geleden gestart met de duurzame productie.

Synthetische brandstoffen uit CO2 en waterstof

ERA ONE gebruikt CO₂ uit biogene bronnen en groene waterstof om synthetische ruwe olie te produceren, die vervolgens wordt verwerkt tot duurzame vliegtuigbrandstof (e-SAF), e-Diesel en andere producten. De twee grondstoffen voor de nieuwe fabriek komen rechtstreeks van het industriepark Frankfurt-Höchst. De CO2 is afkomstig van een biogasinstallatie die afval recyclet en de waterstof is een bijproduct van chloorproductie. INERATEC e-Fuels zijn “drop-in ready”, wat betekent dat ze kunnen worden gebruikt zonder aanpassingen aan bestaande systemen, zoals vliegtuigmotoren. Synthetische ruwe olie kan niet alleen worden gebruikt om duurzame brandstof te produceren, maar ook basischemicaliën, zoals bij de productie van duurzame kunststoffen. Zo draagt de technologie ook bij aan de duurzame transformatie van de chemische industrie.

“Met ERA ONE bieden we een echte oplossing voor een van de grootste problemen van onze tijd: emissies in sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals de lucht- en scheepvaart. Klimaatneutrale e-Fuels zijn niet alleen technologisch mogelijk. ERA ONE laat zien dat ze ook klaar zijn voor de markt. We vervangen fossiele moleculen door groene moleculen – en leveren zo een belangrijke bijdrage aan een klimaatvriendelijke toekomst.”

Tim Böltken, medeoprichter en CEO van INERATEC

Opschaling

De bouw van het modulair ontwerp begon in 2023 en de ingebruikname was oorspronkelijk gepland voor 2024. Het ontwerp van de fabriek maakt het mogelijk om de productiecapaciteit snel en efficiënt uit te breiden. Tegen 2030 is het bedrijf van plan zijn jaarlijkse productie meerdere malen te verhogen met extra projecten. Deze schaalvergroting is cruciaal om te voldoen aan wettelijke vereisten, zoals de ReFuelEU Aviation-verordening, die bindende quota voor duurzame luchtvaartbrandstoffen vaststelt.


Bron: INERATEC 

Categorieën: Geen categorieIndustrie

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *