H2 Motronics is een dochteronderneming van Texys en richt zich met het H2K-project op het ontwikkelen van een proof of concept van een racemotor met een moderne aandrijflijn met brandstofcel. Een prototype van de duurzame motor weegt 25% lichter dan een elektrisch alternatief.
In 2019 is door initiatiefnemers Philippe Leuwers, CEO van TEXYS Group, en Michel Augizeau, oprichter en general manager van TECMAS gestart met het H2K-project. Zij gaven aan het technisch ontwerpbureau van Nivernais de opdracht om een racemotor te bedenken en te ontwikkelen die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel om de interesse van deze technologie voor lichte mobiliteit aan te tonen. Het ontworpen komt van de hand van auto-ontwerper Stéphane Valdant.
De wereld van mobiliteit verandert en de volgende stap na elektrificatie is voor H2 Motronics de waterstofbrandstofcel. De belangrijkste eis is een zeer compacte brandstofcel waterstof aandrijflijn te ontwikkelen. Vandaar dat het H2K-project voluit H2 Kompact heet.
De hybride H2K is uitgerust met een brandstofcel, een 23-liter waterstoftank, een compressor en een elektrische batterij. De racemotor is aanzienlijk lichter dan zijn elektrische tegenhanger. Er zijn op dit moment nog geen verdere technische details beschikbaar. Wij zullen daarop moeten wachten tot het voorjaar 2022 als het prototype gepresenteerd wordt.
Bron: H2K
1 reactie
Hans Dekker · 23 maart 2022 op 18:26
Een lichte toermotor op waterstof lijkt mij de oplossing voor veel motorrijders die over een aantal jaren tegen de afschaffing van benzinemotoren aanlopen. Als een racemotor mogelijk is moet een toer machine ook te realiseren zijn. Ik sta dan zelf vooraan om er een in gebruik te nemen. Voor mij zou een A1 model met een range van 500 km ideaal zijn.
Is deze firma ook aanwezig op de waterstofbeurs in mei? Zo ja dan kom ik zeker langs