In Londen gaan in 2020 de eerste waterstof aangedreven dubbeldekker bussen rijden. Er gaan 20 bussen rijden op groene waterstof. London pakt daarmee de vervuilde lucht in de stad aan.

Transport for London (TfL) heeft 20 dubbeldekker waterstofbussen besteld bij Wrightbus. Wrightbus is bekend van de hybride dubbeldeksbus New Routemaster. De TfL laat de bussen op groene waterstof rijden van de offshore windparken uit North Kent. De bussen hebben alleen water als uitlaatemissie. De hoofdstad wil met de nieuwe bussen de strijd met vervuilde lucht in de stad aanpakken.

De bussen zullen als eerste gaan rijden op drie routes in West-Londen en naar Wembley. Op die routes werden vorig jaar 10 miljoen passagiers vervoert. Voor de passagiers zullen de bussen voorzien worden van USB-oplaadpunten. De bussen beloven een stiller rijgedrag in de stad.

De kosten per bus voor TfL bedraagt ongeveer £ 0,5 mln. De totale investering voor de nieuwe floot inclusief infrastructuur is £ 12,0 mln. De TfL verwacht dat de exploitatiekosten vergelijkbaar zijn met een dieselbus.


Bron: The Guardian

Categorieën: Transport

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: