TenneT en aannemer A .Hak zijn gestart op een duurzaam bouwterrein met aanleg van een ondergrondse een hoogspanningskabel van elektriciteitsstation Bergen op Zoom naar Woensdrecht. De boring gebeurt met een elektrische boor die zijn energie krijgt uit drie waterstof aggregaten. Daarnaast rijden de vrachtauto’s die betrokken zijn bij het project op diesel voertuigen met HVO100 brandstof.

De aanleg van de kabel tussen Bergen op Zoom en Woensdrecht ligt in de buurt van een Nature2000 gebied. Stikstofuitstoot zou ervoor zorgen dat de aanleg uitgesteld zou moeten worden. Samen met aannemer A. Hak heeft TenneT gezocht naar mogelijkheden om deze ‘stikstofimpasse’ te doorbreken. Dit heeft het gevonden door elektriciteit op te wekken met waterstofaggregaten en voertuigen op HVO100 te laten rijden.

Groene waterstof

Op de duurzame bouwplaats staan van Genpower drie aggregaten met Toyota’s brandstoftechnologie. De drie aggregaten kunnen gezamenlijk een piekvermogen van 550 kW leveren. De benodigde waterstof wordt via tube-trailers aangeleverd. Er staan drie trailers met ieder 56 cilinders op 200 bar. In één trailer zit 100 kg groene waterstof wat afkomstig is van 52.000 zonnepanelen van een Gronings zonnepark.

De verwachting is dat er voor het project 600 kg waterstof benodigd is. De tube-trailers moeten tussendoor dus een keer verwisseld worden. Doordat de voeding per per aggregaat gestuurd kan worden, kan er tijdens het wisselen gewoon doorgewerkt worden.

‘Bij A.Hak zijn we altijd op zoek naar innovatieve manieren om duurzame verbindingen aan te leggen. Belangrijk hierbij is zo min mogelijk belasting van het milieu en de omgeving. Met deze pilot zetten we een belangrijke stap in die richting.’

Richard van Beers, directeur A. Hak

Met deze pilot zet TenneT een volgende belangrijke stap in het verduurzamen van haar bouwprojecten, ook in gebieden met de nodige stikstofuitdagingen. De pilot draagt bij aan het leerproces over emissieloos en emissiearm werken zowel voor materieel als vergunningen.


Bron: TenneT

Categorieën: Bouwmachine

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *