Bosch is er vast van overtuigd dat een klimaatneutrale wereld alleen met waterstof kan worden bereikt. Daarom zet het bedrijf sterk in op de ontwikkeling van een waterstofeconomie en breidt zijn investeringen in waterstof opnieuw uit. Op de Bosch Tech Day 2023 in Stuttgart maakte ze gisteren bekend dat het de komende drie jaar 2,5 miljard euro investeert in deze energiedrager.

Serieproductie van brandstofcelaandrijvingssysteem

Bosch wil een rol bij de productie van waterstof, maar ook bij de ontwikkeling van de technologie en componenten voor de benodigde systemen en infrastructuur. Gisteren heeft het een grote stap genomen op de locatie Stuttgart-Feuerbach. Op deze locatie gaat Bosch serieproductie van brandstofcelsystemen starten. De pilootklant van de fabriek is het Amerikaanse bedrijf Nikola met zijn brandstofcel-elektrische vrachtwagen, die in het derde kwartaal van 2023 de Noord-Amerikaanse markt moet betreden. Dit is van Bosch niet de eerste stap in de mobiliteitssector. Sinds 2021 werkt het in China samen met Qingling Motors voor de productie van waterstof brandstofcellen voor de Chinese markt. Op de Europese markt is er een pilotproject met IVECO Heavy Duty FCEV; een waterstof aangedreven trekker.

Productie in Nederland

De verhoogde investeringen in waterstof van Bosch zullen ook in Nederland te merken zijn. De Bosch-fabriek in Tilburg moet een belangrijke rol gaan spelen bij de ontwikkeling en massaproductie van dunne metalen componenten voor elektromotoren, waterstof- en brandstofceltechnologieën. De huidige fabricage van duwbanden verplaatst Bosch naar de zusterfabriek in Ho Chi Minhstad in Vietnam.

Technologieën leveren in de hele waterstofwaardeketen

Volgens Bosch is groene waterstof onmisbaar voor een klimaatneutrale wereld. Of het nu gaat om transport, gebouwen of industrie sectoren. Bosch is al in een vroeg stadium ingestapt op de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. In Stuttgard gaf het bedrijf inzicht in zijn indrukwekkende product- en oplossingenportfolio in de waterstofeconomie. Hieronder een kleine greep uit het portfolio.

  • Levensduur van PEM-brandstofcellen vergroten
    • Brandstofcellen zijn ook onderhevig aan een verouderingsproces tijdens gebruik: platinadeeltjes en koolstofdragers oxideren en lossen op. Platinadeeltjes groeien en katalysatorlagen worden dunner. Bosch Research heeft daarom oplossingen ontwikkeld met een speciale coating die deze processen kan minimaliseren.
  • Innovatieve ruimtebesparende waterstoftankoplossing voor personenauto’s
    • Bosch Research heeft een tank ontwikkeld die enerzijds bestaat uit cilindrische stalen containers en anderzijds onder de vloer in het voertuig past, waar de accu’s anders zouden worden ondergebracht. Uiterlijk lijkt het systeem op conventionele stalen containers. 
  • Voortstuwingsoplossingen voor de compressie van waterstof bij tankstations
    • Bosch Rexroth en Maximator Hydrogen hebben een oplossing ontwikkeld voor de efficiënte compressie van waterstof voor tankstations, opslagfaciliteiten en pijpleidingen. Schaalbare aandrijfeenheden van momenteel tot 250 kilowatt stellen tankstationexploitanten in staat om tegen lage kosten waterstoftechnologie in te voeren.
  • Recycling van platina uit brandstofcelstapels
    • De productie van PEM-brandstofcelstacks kan veel duurzamer en zuiniger worden gemaakt door platina terug te winnen uit end-of-life stacks. Hiertoe heeft Bosch innovatieve contractmodellen ontwikkeld die het bedrijf een eerste terugkoopoptie geven voor de stacks voor mobiele applicaties.

Bron: Bosch en FD

Categorieën: Industrie

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *