Intelligent Energy Limited onthulde tijdens het LCV 2023-evenement hun waterstofbrandstofcelsysteem ‘IE-DRIVE™ 100’ voor personenauto’s. Daarnaast kondigde het bedrijf aan om, samen met Viritech en HORIBA MIRA, een 44-tons proof of concept-truck met waterstofaandrijvingen te gaan ontwikkelen.

IE-DRIVE™ 100-systeem

De brandstofcelspecialist Intelligent Energy heeft het systeem ontworpen voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (LCV). Het levert een netto piekvermogen tot 110 kW in een compact, motorvormig formaat van 240 kilogram.

De IE-DRIVE waterstofbrandstofcelstack is ontworpen als een reeks verbonden modules om te kunnen integreren in verschillende voertuigen met een koelsysteem met waterinjectie. Hierdoor is de omvang van het systeem beperkt gebleven. De IE-DRIVE zal als eerst geïnstalleerd worden in een SUV van projectpartner Changan Nederland. Deze duurzame SUV zal later dit jaar getest worden.

“Dit is zo’n spannende tijd voor ons bij Intelligent Energy. We hebben al de eerste IE-DRIVE™ 100 geleverd voor systeempassing in Changan’s SUV en hebben nu 3 systemen getest voor de start van de circuitproeven van het voertuig.”

Greg Harris, Chief Commercial Officer bij Intelligent Energy
ICEBreaker-programma

De technologieën van Viritech, HORIBA MIRA en Intelligent Energy moeten bijdrage aan de ontwikkeling van een lichte en efficiënte waterstofbrandstofcel voor vrachtwagens. Volgens de partijen zouden de kosten voor de brandstofcel lager zijn dan dat er nu door commerciële partijen wordt aangeboden.

Een batterij-elektrische vrachtwagen van 44 ton vereist vijf ton batterijen, waardoor het laadvermogen met maximaal 20% wordt verminderd. Door minder laadvermogen levert transport minder inkomsten op. Waterstofbrandstofcellen vormen dan een commercieel haalbaarder alternatief. De samenwerkingspartners hebben het doel de architectuur van de waterstofaandrijving te optimaliseren voor de specifieke use case van een vrachtwagen en tegen eind 2024 een proof of concept-truck te leveren voor OEM- en operatortests.

“Het ICEBreaker-programma stelt Viritech in staat om de ontwikkeling van zijn hoogwaardige waterstofaandrijvingstechnologie naar de volgende fase te brengen, door samen te werken met onze partners HORIBA MIRA en Intelligent Energy om een waterstofbrandstofcelaandrijving op een 40-tons vrachtwagen te integreren en de enorme voordelen van deze technologie aan fabrikanten en hun vlootklanten te demonstreren.”

Timothy Lyons, CEO en oprichter van Viritech

Bron: Intelligent Energy

Categorieën: Brandstofcellen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *