Norwegian Ship Design Company heeft een scheepswerfcontract binnengehaald voor de bouw van twee 117 meter lange waterstofveerboot naar Vestfjorden. De boten worden ontwikkeld in samenwerking met de Noorse bedrijven Torghatten Nord en Myklebust Verft.

Na ruim vijf jaar aan voorbereiding kan er eindelijk gestart worden met de bouw van twee waterstofveerboten. Deze schepen zijn ontworpen en ontwikkeld in samenwerking tussen Norwegian Ship Design Company en Torghatten Nord en worden gebouwd op de scheepswerf Myklebust in Noorwegen. De veerboten van 117 meter lang zullen 120 auto’s en 599 passagiers kunnen vervoeren. Ze worden beide uitgerust met 6.400 kW brandstofcellen met bijbehorende installatie. De waterstof wordt in gecomprimeerde vorm aan boord meegenomen.

De veerboten zijn ontworpen voor 100% emissievrij en beschikken over een multi-hybride voortstuwingssysteem met waterstof-elektrisch als primaire modus en diesel-elektrisch als secundaire modus.

“Er zijn uitgebreide veiligheidsanalyses uitgevoerd voor het waterstofsysteem aan boord om ervoor te zorgen dat de veerboten net zo veilig zijn als moderne dieselveerboten. Er zijn ook uitgebreide modeltests van het nieuwe rompontwerp uitgevoerd om een laag energieverbruik en een goede roldemping te garanderen in het ruwe zeegebied dat de buitenste Vestfjorden is.”

Gjermund Johannessen, CEO bij Norwegian Ship Design Company

Bron: Norwegian Ship Design Company

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *