In een interview met de Oostenrijkse krant ‘Der Standard’, zegt Professor Schrödl van de TU Wenen dat waterstof alleen voor bepaalde toepassingen zinvol is. En dat ‘verkeer’ daar niet onder valt.

Manfred Schrödl komt tot deze uitspaak nadat hij de energie efficiency van Accu aangedreven Elektrische personenauto’s heeft vergeleken met Waterstof aangedreven Elektrische personenauto’s.

Zijn conclusie: bij gebruik van Groene Waterstof, hebben Waterstof auto’s per kilometer 2,4x zoveel energie nodig dan Accu auto’s: 0,52 kWh vs 0,22 kWh. Wordt er Grijze Waterstof getankt, dan slaat de balans nog verder door: 1 km kost dan 0,62 kWh.

Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het verlies van energie bij het omzetten van (groene) elektriciteit in Waterstof en later weer terug in elektriciteit. Ook de benodigde compressie van de waterstof naar 700 Bar kost extra energie en is in de berekeningen meegenomen.

De claim van Schrödl komt in een tijd dat Oostenrijk volop in verkiezingsstrijd is. Klimaat is een belangrijk onderwerp en de mogelijkheden van waterstof worden ook in Oostenrijk steeds vaker genoemd.

Overigens ziet Schrödl zeker wel een rol voor waterstof op andere vlakken, zoals het langdurig opslaan van energie of bij industriële toepassingen waar (hoge) warmte benodigd is.

Dit soort berekeningen komen wel vaker naar boven. De voordelen van waterstof liggen dan ook veel meer bij het opslaan/meenemen van energie en het snelle tanken van de energiedrager. Zeker bij lange en zware ritten, zoals vrachtverkeer, zijn deze voordelen erg belangrijk. Wij verwachten dan ook dat accu en waterstof naast elkaar zullen gaan bestaan, zoals benzine en diesel dat de afgelopen decennia ook hebben gedaan.

Hieronder is het hele interview van Der Standard met Manfred Schrödl terug te luistenen. Vanaf 13.30 gaat het interview over waterstof.


Bron: Der Standard

Categorieën: Auto

1 reactie

VW CEO Diess noemt waterstofauto's 'onzin' - Alles over Waterstof · 16 september 2019 op 16:47

[…] Op de vraag of de techniek wel voor grotere auto’s of vrachtauto’s een optie zou kunnen zijn, antwoorde Diess ‘Maar waar komt de waterstof vandaan? Vertel het me maar”. Hiermee verwees hij naar de zeer beperkte beschikbaarheid van groene waterstof. Hiermee sluit hij aan bij eerdere uitspraken van Professor Schrödl van de TU Wenen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: